Slidžiame kelyje - be staigių judesių

Slidžiame kelyje - be staigių judesių

Kasmet rudens pabaigoje ar žiemos pradžioje eismo saugumo specialistų, valdžios institucijų, draudikų ir žiniasklaidos kartojama mantra apie atsargesnį vairavimą esant slidžiai kelio dangai daug kam atsibodo. Nepaisant to, atšalus orams įvykstančios "slidžios" avarijos byloja - ši malda niekaip neįsimenama. Tad jos nebus per daug ir šįkart.

"Pirmas patarimas toks - galvoje perjungti jungiklį iš vasaros režimo į žiemos", - teigia klaipėdietis Darius Baltramiejūnas - lenktynininkas, entuziastas, prieš keletą metų ne tik uostamiestyje, bet ir visoje Vakarų Lietuvoje užsukęs mėgėjų slalomo varžybų karuselę.

"Dabar - visai kitos sąlygos, todėl ir vairuotojo elgesys turi būti visai kitoks, net smulkmenose. Pavyzdžiui, posūkių rodymas. Esant sausai kelio dangai laiku, t. y. iš anksto, neparodęs posūkio tik sunervinote kitus eismo dalyvius, tačiau žiemą tai gali baigtis skaudžiomis pasekmėmis, ir ne tik kitiems eismo dalyviams, tačiau ir jums pačiam", - tvirtina jis ir primena, kad žiemą dėl padarytų menkiausių klaidų išvengti avarijos yra gerokai sunkiau nei vasarą.

Judesiai - kuo švelnesni

Svarbiausias elgesio prie vairo esant slidžiam keliui principas toks - jokių staigių judesių.

"Žiūrėkite kuo toliau į priekį ir veiksmus numatykite iš anksto, kad jų nereikėtų atlikti skubiai. Slidžiame kelyje judesiai turi būti plastiški, švelnūs. Ir kuo greitis didesnis, tuo vairuotojo veiksmai turėtų būti lėtesni.

Automobilis pats niekada nepadarys ko nors netikėto - jei nesąmonės nepadarys vairuotojas. Todėl žiemą - jokių aštrių judesių. Nešokinėkite iš juostos į juostą, net ir automagistralėje", - aiškina D. Baltramiejūnas.

Tituluotas sportininkas, nuo 1995 metų varžęsis kroso, ralio-kroso, žiedinių lenktynių bei slalomo trasose, ne kartą dalyvavęs ir prizinę vietą laimėjęs 1 000 km lenktynėse, ragina kiekvieną kartą važiuojant nepamiršti, kad eismo sąlygos žiemą gali pasikeisti žaibiškai.

"Niekada negalvokite, kad kelionės viduryje ar pabaigoje sąlygos bus tokios pačios, kaip ir pradžioje. Jos gali pasikeisti akimirksniu, ir jei dabar kelias - švarus, nereiškia, kad už kelių šimtų metrų jis nepadengtas ledu. Būtent todėl ir reikia saugotis staigių judesių", - sako jis.

Viską atlikti prieš posūkį

Žodis "švelnumas" turėtų galioti kalbant ir apie pavarų perjungimą. Pasak D. Baltramiejūno, jų nereikėtų perjunginėti drastiškai.

"Stabdant, sakykime, prie šviesoforo, kur gatvė gali būti slidesnė, galima naudoti ir stabdžius, ir pavaras, svarbu sankabą pilnai išminti jau tik prieš pat sustojimą - kad automobilis kuo mažiau važiuotų esant laisvai pavarai. O pavarų svirtį perjunginėti reikia švelniai ir laipsniškai", - teigia lenktynininkas.

Dar vienas svarbus dalykas - prieš įvažiuodami į posūkį pasirinkite ir tinkamą greitį, ir tinkamą pavarą. Kitaip - jei pačiame posūkyje imsite stabdyti ar bandysite perjungti kitą pavarą, anot automobilių sporto atstovo, - jūsų automobilis ims paprasčiausiai slysti.

Kaip suvaldyti slystančią mašiną

O kaip elgtis, jei pajautėte, jog, sakykime, posūkyje ar didesniame kelio vingyje automobilis vis dėlto ėmė čiuožti?

"Viskas priklauso nuo to, kuriais ratais varoma mašina. Jei priekiniais, tada dažniausiai užnešamas jos galas. Nepasimeskite ir jokiu būdu nekirskite per stabdžius. Automobiliui ėmus slysti reikia neatleisti akceleratoriaus pedalo ir suktelti vairą slydimo kryptimi, tačiau nepradėti juo makaluoti į visas puses.

Stenkitės dozuoti "gazą", svarbu, kad tuo metu pavara nebūtų per aukšta. Žiemą pamirškite ekonomiško vairavimo principą, liepiantį važiuoti kuo aukštesne pavara - jei slydimo metu ji bus aukštesnė, varikliui pritrūks galios ištraukti mašiną iš slydimo trajektorijos. Tokiu atveju žaibiškai perjunkite pavarą į žemesnę.

Jei ėmė slysti galiniais ratais varomas automobilis, akceleratoriaus pedalą reikia atleisti. Tada pradės stabdyti galiniai ratai, ir automobilis ims važiuoti tiesesne trajektorija. Nepulkite sukinėti vairo kairėn dešinėn - tiesiog pasukite norima kryptimi ir tvirtai laikykite, mat kai priekiniai ratai "užčiuops" neslidų pagrindą, vairas gali netikėtai pasisukti pats", - elgesio avarinėse situacijose subtilumus aiškina D. Baltramiejūnas.

Bandyti, bandyti, bandyti

Tiesa, šios taisyklės galioja kalbant apie automobilius su mechanine pavarų dėže. Automatinė, deja, aktyviems vairuotojo veiksmams palieka kur kas mažiau galimybių.

"Aišku, gali padėti dabar visuose naujuose modeliuose montuojamos stabilumo sistemos, tačiau visos sistemos - tik pagalbininkai, jos už jus automobilio nesustabdys. Vairuojant mašiną su automatine transmisija "žaisti" su pavaromis nebeišeis. Nebent pasirinktumėte vadinamąjį žiemos režimą, kuris "automatui" leidžia greičiau perjungti pavaras", - teigia ne vienerių lenktynių nugalėtojas.

Beje, kodėl saugaus vairavimo žiemą principai niekaip neįsimenami - gal kaltas lietuvių įsivaizdavimas, kad jie yra kone geriausi vairuotojai pasaulyje? D. Baltramiejūnas mato kiek kitokią priežastį.

"Pažiūrėkite, kaip valdyti automobilius nepatyrusius žmones moko vairavimo instruktoriai, ir viską suprasite. Ne vieną iš jų patį dar reikia mokyti. Todėl žmonės elgiasi taip, kaip jiems buvo įkalta į galvą vairavimo mokyklose", - teigia lenktynininkas.

Nepaisant to, jis įsitikinęs, kad blogus įpročius galima nugalėti - tereikia noro.

"Atėjus žiemai, pasnigus ar pašalus, visiems, ypač jaunesniems, mažiau patirties turintiems automobilininkams patariu susirasti nuošalią aikštelę ar kitą erdvesnę vietą, išprovokuoti mašiną slydimui ir pabandyti ją suvaldyti. Taip suprasite, kaip automobilis gali elgtis, ir išmoksite, ką turite daryti pats.

Toks pat patarimas galėtų būti ir labiau patyrusiems vairuotojams - kad jie prisimintų tai, ką žino, tačiau per vasarą nenaudojo", - pataria D. Baltramiejūnas.

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder