Jos autoriai - JAV Buffalo medicinos mokyklos mokslininkai. Išanalizavę dešimties tūkstančių eismo įvykių statistiką, kartu su Erie apygardos medicinos centro bendradarbiais jie padarė išvadą, jog automobilių gamintojai turėtų taip konstruoti mašinas, kad jos saugumą užtikrintų ir didesnės masės žmonėms.
Tyrimo autoriai išnagrinėjo daugiau nei 150 tūkst. avarijų, įvykusių Jungtinėse Valstijose 2000-2005 metais ir įtrauktų į Nacionalinės nelaimingų atvejų apskaitos sistemos duomenų bazę. Eismo nelaimių pasekmės buvo sugrupuotos pagal vairuotojų kūno masės indeksą.
Paaiškėjo, jog žmonės su vidutiniu nutukimo laipsniu avarijose žūsta 21 proc. dažniau nei normalaus svorio vairuotojai, o automobilininkai su dideliu nutukimo laipsniu gyvybės netenka net 56 proc. dažniau.
Tyrėjų nuomone, automobilių saugumo bandymai turėtų būti optimizuoti, mat dabar mašinos daužomos jose įsodinus normalios kūno masės žmones atitinkančius manekenus.
Tyrimo vadovo Dietricho Jehle nuomone, būtina gaminti ir naujų automobilių saugumo bandymuose naudoti "nutukusius" manekenus. Taip mašinų gamintojai turės galimybę savo produkciją pritaikyti antsvorį turintiems žmonėms, tiksliau, jų saugumui.
"Mes rekomenduojame gamintojams kuriant automobilius naudoti antsvorį turinčius žmones atitinkančius manekenus. Tai leis padidinti tokių žmonių - o jie sudaro trečdalį šalies gyventojų - saugumą", - teigia amerikiečių mokslininkai.
Problemos - ir labai liesiems
Konstatuota, jog padidinta antsvorį turinčių žmonių žūties avarijose rizika yra susijusi su smūgio metu atsirandančio kinetinio impulso poveikiu, šalutinėmis nutukimo pasekmėmis ir problemomis, kylančiomis medikams teikiant skubią pagalbą nutukusiems pacientams.
Tyrėjai pažymėjo, kad dėl nutukimo arba atvirkščiai - dėl per didelio liesumo - atsiradę anatominiai ir fiziologiniai pokyčiai gali ir padėti, ir sutrukdyti organizmui susidoroti su avarijoje patirtais sužalojimais. Pavyzdžiui, tiems vairuotojams, kurių kūno masės indeksas neviršija 25, kyla rizika patirti skaudesnį smūgį dėl per plono riebalų sluoksnio, galinčio absorbuoti smūgį.
Šias išvadas patvirtino ir kito tyrimo autoriai. Milvokyje įsikūrusio Sužalojimų tyrimo centro atstovai apibendrino 22 tūkst. avarijų duomenis. Remiantis jais, vairuotojo vyro žūties eismo nelaimės metu procentas siekia 0,87, o už jas lengvesnių moterų - 0,43.
Yra specialūs kostiumai
Kol kas automobilių gamintojų komentarų šiuo klausimu nebuvo. Tačiau medikų patarimų transporto priemonių kūrėjai neignoruoja. Štai specialus "Audi" padalinys "Audi Accident Research Unit" jau 12 metų renka duomenis apie avarijas bei jose dalyvavusių ir nukentėjusių žmonių traumas.
Automobilių gamybos koncernas šiais duomenimis ketina pasidalinti su profesionaliais traumatologais bei chirurgais. Jų rekomendacijų pagalba tikimasi padidinti "Audi" modelių saugumą.
Gali būti, kad į antsvorį turinčių vairuotojų problemą dėmesį atkreips ir "Ford" koncernas. Amerikiečiai jau dabar naujų automobilių saugumo bandymuose naudoja ne tik įprasto "vidutinioko" manekeną, tačiau ir seno žmogaus bei nėščios moters kostiumus - savotiškus skafandrus, leidžiančius pasijusti tarsi senolio ir vaiko besilaukiančios moters kailyje.
Taip "Ford" inžinieriai tikisi sužinoti, kas trukdo arba atvirkščiai - padeda gerai jaustis mašinos salone šių kategorijų vairuotojams. Gali būti, kad ateityje atsiras ir atitinkamas nutukėlio kostiumas.
Storulių vis daugiau
Nuo 2007 iki 2009 metų JAV gyventojų, kenkiančių nuo antsvorio, kiekis padidėjo 2,4 mln. Beje, kartu pastebima, kad didėja ir didelių automobilių - pikapų ir visureigių - pardavimo apimtys. Prieš 40 metų tokie automobiliai užėmė 16 proc. rinkos, 2009-aisiais - jau 40.
Rašyti komentarą