Pirmieji nerimo dėl galimo sąstingio antroje didžiausioje pasaulio ekonomikoje pasirodė rugpjūčio viduryje, kai Kinija pranešė apie žymiai sumažėjusį eksportą ir gamintojų kainas, smukusias iki beveik mažiausio lygio per šešerius metus, ir tris dienas iš eilės skelbė apie vis mažinamą nacionalinės valiutos juanio vertę.
Paskelbta, kad eksporto apimtys liepą sumažėjo 8,3 proc. - daugiau nei tikėtasi, o gamintojų kainų indeksas, palyginti su tokiu pat rodikliu prieš metus, smuko 5,4 proc. Naujų automobilių pardavimo apimtys tą mėnesį Kinijoje smuko rekordiniais 7 proc., nors visą pirmą 2015-ųjų pusmetį stabiliai augo.
Neilgai trukus "Bloomberg" analitikai pateikė pesimistinę prognozę - esą gamybos apimčių sumažėjimas automobilių koncernams virs rimtais nuostoliais. Kinijoje gamintojai investavo tikrai daug - čia veikia 23 stambios bendros automobilių pramonės įmonės (remiantis šios šalies įstatymais, steigti savų įmonių užsieniečiai čia negali), ir visos jos liepą veikė ne visu tempu.
Taip bandyta kovoti su rinkos perpildymu, nors ekonomikos taisyklės skelbia, kad gamykla tampa nuostolinga, jeigu gamyba joje krenta iki 80 proc. nuo galimo pajėgumų maksimumo.
Automatiškai ore pakibo dviejų stambiausių pasaulyje automobilių gamintojų - "General Motors" ir "Volkswagen" - investicijos Kinijoje. Abiejų planuose 2018-2019 metais buvo kasmetinių automobilių gamybos apimčių didinimas iki 5 mln. automobilių, tačiau recesijos sąlygomis toks kiekis naujų mašinų gali būti niekam nebereikalingas.
Vis dėlto pastebima, kad, žvelgiant į tolesnę perspektyvą, Kinijos automobilių rinka išliks paklausi. Šiuo metu šalies automobilizacijos lygis siekia 106 mašinas tūkstančiui gyventojų, ir tik 1 iš 5 kinų, perkančių naują automobilį, naudojasi kreditu. Tad manoma, jog anksčiau prognozuotas bendras 35 mln. automobilių, parduodamų per metus Kinijoje, skaičius iki 2020 m. gali būti ir pasiektas.
Tiesa, bent artimiausius dvejus analitikai numato sunkumus. Investicijų tyrimo kompanijos "Morningstar" atstovų nuomone, naujų automobilių pardavimas Kinijoje kris ir šiemet, ir 2016-aisiais, nors ir nelabai smarkiai - po 3 proc. Minėtos firmos ekspertai prognozuoja, kad rinka ims atsigauti 2017 metais - trimis procentais, dar daugiau atsities 2018 m.
Nors ir ne visi tokie pesimistai. Vokietijos automobilių pramonės asociacija VDA pareiškė tikinti, kad šiemet Kinijos rinka, palyginti su praėjusiais metais, paaugs 4 proc. Panašų skaičių mini ir padangų gamintojos "Continental" atstovai, teigiantys, jog reakcija į pranešimus apie kinų ekonomikos augimo sulėtėjimą buvo perdėta.
BEJE
Automobilių gamintojams blogą lemiančiu ženklu galima laikyti rugpjūčio 12-ąją įvykusį milžinišką sprogimą logistikos sandėlyje Tiandzino uostamiestyje, per kurį žuvo 139 žmonės, o dar 30 dingo be žinios. Tądien sprogimas ir jį lydėję gaisrai įvairiuose uosto sandėliuose sunaikino per 11 000 naujų užsienietiškų automobilių, skirtų Kinijos rinkai. Toks didelis čia buvusių mašinų kiekis neatsitiktinis - Tiandzinas buvo didžiausias į šalį įvežamų naujų automobilių paskirstymo punktas Kinijoje. Vien pernai per šį uostą į Kiniją pateko daugiau nei pusė milijono naujų mašinų.
Sunaikinta arba nepataisomai apgadinta apie 2 700 muitinės zonoje stovėjusių "Volkswagen" automobilių, apie 4 000 "Hyundai" ir "Kia", 2 700 "Toyota", 1 500 "Renault", 600 "Mitsubishi" modelių. Savo automobilių neteko ir BMW, "Daimler", "Ford", "Mazda", "Nissan".
Dėl Tiandzine gaminamų atsarginių dalių trūkumo sustojo ir tame pačiame mieste, netoli sprogimo vietos, veikianti "FAW Toyota Motor Co Ltd" gamykla, kurioje, beje, išleidžiama pusė visos "Toyota" produkcijos Kinijoje. Sužeista apie 50 gamyklos darbuotojų.
Rašyti komentarą