Būtent prieš tiek metų, 1886-ųjų sausio 29-ąją, vokietis Karlas Benzas savo šalyje gavo patentą Nr. 37435. Jis suteiktas "transporto priemonei su varikliu, naudojančiu benziną".
Prieš gaudamas patentą K. Benzas beveik metus tobulino savo kūrinį. Mašina bandyta stengiantis išlaikyti paslaptį - naktimis, uždaroje išradėjui priklausiusios dujų variklių kompanijos "Rheinische Gasmotorenfabrik Benz und Cie" teritorijoje. Tai reiškia, jog patentas išduotas jau visaverčiai funkcionuojančiam kūriniui, o ne abstrakčiam išradimui.
Vieša "Benz Patent Motorwagen" demonstracija įvyko tų pačių metų liepos 3-iąją Manheime, Ringstrasse gatvėje. Pirmasis K Benzo automobilis pasižymėjo didžiule variklio švytuokle, sumontuota horizontaliai - taip išradėjas stengėsi išvengti giroskopinio poveikio transporto priemonės valdymui.
Kuras iš 4,5 l talpos bako patekdavo į karbiuratorių, o iš ten per vožtuvą į vienintelio horizontalaus motoro cilindro degimo kamerą. Benzinas buvo uždegamas specialios konstrukcijos žvake, kuri įtampą gaudavo iš Ruhmkorffo ritės.
Variklis buvo aušinamas vandeniu, tačiau ne uždaro, o atviro ciklo principu - garai patekdavo į orą, tad automobilį tekdavo užpildyti ne tik kuru, bet ir vandeniu.
Pavarų dėžės nebuvo, variklio energija buvo perduodama diržu, kurį reikėdavo permesti nuo tuščio būgno ant vedamojo.
Vokietis ar prancūzas?
Iki šiol netyla ginčai, kas - K. Benzas ar prancūzas Edouardas Delamare-Deboutteville (su asistentu Leonu Malandinu) - yra tikrasis automobilio išradėjas.
Vieni teigia, kad būtent prancūzas pirmasis - dar 1884 metais - gavo patentą Nr. 160267 savo išradimui, keturių ratų (varomieji - galiniai) transporto priemonei su transmisija bei diferencialu.
Tai yra tiesa, ir netgi vokiečių spauda iki pat ketvirtojo praėjusio amžiaus dešimtmečio pirmenybę atiduodavo "Delamare-Deboutteville" (taip vadinosi prancūzo automobilis) bei jo autoriui - nepaisant to, jog ši transporto priemonė buvo dar gana toli nuo tobulo veikimo, pavyzdžiui, sprogdavo ją bandant.
Tačiau kylančiai tarpukario Vokietijai, norinčiai tapti lydere automobilių pramonėje, reikėjo idealų, tad juo ir tapo sklandžiai veikiantį automobilį sukūręs K. Benzas. Tai, kad būtent "Benz Patent Motorwagen" vadinamas pirmuoju pasaulio automobiliu, yra kompanijos "Daimler-Benz" viešųjų ryšių specialistų ir tokių technikos istorikų, kaip Paulis Siebertzas, nuopelnas.
Jubiliejui - visi metai
Šiaip ar taip, šiais laikais velionis E. Delamare-Deboutteville neturi tokio pramoninio užnugario, koks atiteko K. Benzo automobiliui dabartinio koncerno "Daimler AG" pavidalu.
Tad nieko nuostabaus, kad vokiečiai automobilio sukūrimą švenčia su fanfaromis. Praėjusį šeštadienį Štutgarte, kur ir įsikūrusi "Daimler AG" būstinė, dalyvaujant šalies kanclerei Angelai Merkel buvo pristatyta skulptūra "Aesthetics 125". Ji, pasak kompanijos atstovų, leidžianti įsivaizduoti, kuria kryptimi bus toliau vystomi "Benz Patent Motorwagen" tradicijų perėmėjai "Mercedes-Benz" modeliai.
Be to, kartuu koncerno atstovai pasigyrė gavę visiškai naujos technologijos ličio jonų akumuliatoriaus, skirto elektromobiliams, sukūrimo patentą. Taip pat Štutgarte startavo 125 dienas truksianti kelių "Mercedes-Benz" B klasės modelių, pritaikytų važiuoti naudojant vandenilį, kelionė aplink pasaulį.
Taip pat savaitgalį pagrindiniuose Vokietijos TV kanaluose imta transliuoti 10 sekundžių vaizdo klipą, kuriuo pabrėžiamas tiesioginis ryšys tarp pirmojo automobilio gimimo ir naujo koncepcinio "Mercedes-Benz F800 Style" modelio debiuto.
Jubiliejaus šventimas tuo nesibaigė - iš viso žadama net 360 įvairiausių renginių, skirtų automobilio 125-mečiui pažymėti. Tarp jų - ir retroautomobilių paroda, ir po visą šalį keliausianti paroda "Automobilių vasara 2011 - 125 metai automobiliui", sporto varžybos, šventinis "Mercedes-Benz" modelių sąskrydis Berlyne vasaros pabaigoje, ir kiti renginiai.
Rašyti komentarą