Savivaldybės atstovai aiškina, kad pietinio aplinkkelio detalusis planas buvo panaikintas ne tik dėl jo rengėjų kaltės. Tam tikrų procedūrinių pažeidimų, susijusių su detaliojo plano derinimu Nuolatinėje statybos komisijoje, padarė ir Klaipėdos rajono savivaldybė. O plano rengėjai tvirtina, kad papildomų darbų kaina "nėra drastiška, be to, reikiamą sumą skirs AB "Klaipėdos nafta".
Nemažai klausimų
Uostamiesčio savivaldybės administracijos Urbanistinės plėtros departamento direktoriaus Kastyčio Macijausko teigimu, šis aplinkkelis Klaipėdai reikalingas tam, kad iš uosto pietinės dalies išvažiuojantis autotransportas galėtų aplenkti miesto gatves ir pro geležinkelio "Draugystės" stotį išvažiuotų tiesiai į kelią Šilutė-Palanga bei patektų į IXB koridorių.
NAUDA. Pietinis aplinkkelis Klaipėdai reikalingas tam, kad iš uosto pietinės dalies išvažiuojantis autotransportas galėtų aplenkti miesto gatves. Egidijaus JANKAUSKO nuotr.
Tačiau bent jau kol kas viskas baigėsi tuo, kad parengtą pietinio aplinkkelio detalųjį planą pernai birželio pabaigoje panaikino Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas. Pasirodo, planuotojai nepadarė įvažiavimo kelių į du privačius sklypus, kurie priklauso pagarsėjusio verslininko Igorio Udovickio vadovaujamai UAB "Ferteksos tranportas" ir Stasiui Gvazdžiauskui.
Klaipėdos apygardos administracinis teismas buvo atmetęs šių pareiškėjų skundą, tačiau Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) panaikino tuos sprendimus, kuriais buvo patvirtintas pietinio aplinkkelio detalusis planas.
Detalųjį planą, kurį teismas pripažino negaliojančiu, rengė dvi įmonės, veikiančios jungtinės veiklos pagrindu. Pagrindinis partneris, su kuriuo Klaipėdos savivaldybė pasirašė sutartį, buvo Vokietijos kapitalo bendrovė EBG ("Euze Baum und Gesellschaft"), kita - UAB "Sweco Lietuva". Partneriai pasidalino darbais - vokiečių bendrovė ėmėsi techninio projektavimo, o subrangovė "Sweco Lietuva" rengė detalųjį planą.
Kyla klausimas, negi nebuvo galima susitarti su apskundusiaisiais aplinkkelio detalųjį planą ir pakoreguoti techninį projektą, gal tada teismui nebūtų reikėję jo panaikinti? Kodėl Klaipėdos savivaldybė nesikreipia į teismą, kad prisiteistų išlaidas, o užsakė rengti tą patį planą tam pačiam rangovui? Negi už tą patį projektą ji mokės du kartus? Ir apskritai, kas kaltas, kad bus prarasti beveik dveji metai pietinio aplinkkelio tiesimo epopėjoje?
Dar 250 tūkst. litų
Klaipėdos savivaldybės administracijos Teisės skyriaus vedėjo Andriaus Kačalino teigimu, po LVAT sprendimo Klaipėdos savivaldybė nusprendė pakartoti detaliojo planavimo procedūras. Šiuo metu jau yra įvykusios neskelbiamos derybos perkant paslaugą iš tos pačios Vokietijos bendrovės. Viešųjų pirkimų tarnyba neprieštaravo, kad būtų vedamos neskelbiamos derybos.
Sutartis dėl detaliojo planavimo patikslinimo paslaugų jau parengta, tačiau bent jau kovo 1 d. dar tebebuvo derinama savivaldybėje. Su rangovu ji jau suderinta. Taigi po teismo sprendimo praėjus 8 mėnesiams detaliojo planavimo procesas dar nebuvo prasidėjęs. Pagal sutartį darbai turi būti atlikti per 12 mėnesių. Jie kainuos 250 tūkst. Lt.
Paklaustas, kodėl Klaipėdos savivaldybė nesikreipia į teismą, A. Kačalinas atsakė: "Tam, kad prisiteistume žalą, turime turėti žalos. Dalykas tas, kad pietinio aplinkkelio trasa sutampa su SGD terminalo dujotiekio trasa, tad AB "Klaipėdos nafta" uostamiesčio savivaldybei teikia tikslinę paramą pietinio aplinkkelio detaliajam planui rengti. Pagal sutartį, jeigu mes jos nepanaudotume šiam tikslui, privalėtume pinigus grąžinti. Mes finansuojame pakartotinio detaliojo plano rengimą ne savivaldybės, o paramos teikėjo pinigais, tad realiai nuostolių iš savo biudžeto nepatiriame. Jeigu jų patirtume, svarstytume galimybę kreiptis į teismą."
Be to, A. Kačalino teigimu, pietinio aplinkkelio detalusis planas buvo panaikintas ne tik dėl jo rengėjų kaltės. Tam tikrų procedūrinių pažeidimų, susijusių su detaliojo plano derinimu Nuolatinėje statybos komisijoje padarė ir Klaipėdos rajono savivaldybė. Į procesą nebuvo įtraukta Nacionalinė žemės tarnyba, pažeidimai padaryti ir išduodant planavimo sąlygas. Kadangi kalti du subjektai, žalą atlyginti reikėtų reikalauti ne tik iš plano rengėjų, bet ir iš Klaipėdos rajono savivaldybės.
Pietinio aplinkkelio detalusis planas yra glaudžiai susijęs su specialiuoju SGD terminalo ir dujotiekio planu, kurį AB "Klaipėdos nafta" užsakymu jau parengė ta pati "Sweco Lietuva". Pasak A. Kačalino, kelio trajektorija sutampa su dujotiekio kryptimi, t. y. dujotiekis eis šalia pietinio aplinkkelio ir atitiks visus jo vingius, o tam tikrose vietose dujotiekis pateks į kelio apsaugos zoną.
Paklaustas, kodėl savivaldybė dėl pakartotinio planavimo kreipėsi į tą patį plano rengėją, A. Kačalinas atsakė: "Todėl, kad rengiamas visiškai naujas detalusis planas mums kainuotų daug brangiau. Šiuo atveju plano sprendiniai iš esmės lieka tie patys, išskyrus tas vietas, dėl kurių pasisakė teismas - plane atsiras sprendiniai dėl nuovažų į privačius sklypus, papildomai reikia suprojektuoti tik jas. O naujam paslaugų teikėjui tektų iš naujo vėl braižyti visą detalųjį planą."
Aplinkkelio galimybė nepanaikinta
UAB "Sweco Lietuva" viceprezidento Aido Vaišnoro teigimu, pagrindinės pretenzijos tų, kurie kreipėsi į teismus - dėl pietinio aplinkkelio jie negalės privažiuoti prie savo sklypų. Anot A. Vaišnoro, LVAT tik nurodė pakoreguoti vietas, kuriose nenumatyti įvažiavimo keliai į du sklypus. Kadangi detaliojo plano organizatorė buvo Klaipėdos savivaldybė, esą ne viskas priklausė nuo plano rengėjų. Ketinta vėliau įvertinti patekimą į du sklypus, kai bus suprojektuota aplinkkelio žiedinė sankryža, tačiau teismas nesutiko, kad du sklypai liktų lyg ir kyboti ore.
Pasak A. Vaišnoro, Vokietijos kompanija, turint omenyje pakartotinį detaliojo plano rengimą, jau peržiūri kelio tiesimo techninius sprendinius.
"Dėl pietinio aplinkkelio teks koreguoti ir techninį projektą. Žiūrint iš teismų varpinės, jeigu koreguoji techninį projektą turi gauti techninio projektuotojo sutikimą. Jeigu ateis kita kompanija ir pradės viską jame keisti, prapuola projektuotojo atsakomybė. Tam, kad būtų išlaikytas projektuotojų nuoseklumas ir atsakomybė, Klaipėdos savivaldybė kreipėsi į Viešųjų pirkimų tarnybą prašydama leidimo detaliojo plano koregavimo darbus ir techninio projekto korektūrą pirkti iš to paties rengėjo, kad išliktų atsakomybė. "Sweco Lietuva" derėjosi dėl kainos. Ji nėra drastiška. Už detaliojo plano koregavimą bus sumokėta 250 tūkstančių litų - kur kas mažiau nei mokama advokatams už kokio nors banko auditą per dvi savaites. Detaliojo plano korektūra - metų darbas su krūvomis brėžinių, gausybe viešųjų susitikimų ir kitų dalykų. Visas plano rengimas kainavo per 3 milijonus litų", - aiškino A. Vaišnoras.
Susitarti nepavyko
A. Kačalinas sakė, kad su UAB "Ferteksos transportas" atstovais niekaip nepavyko rasti bendros kalbos. Teisminio proceso metu jie esą nė kiek nenusileido. Į teismą jie kreipėsi ne tik dėl nuovažų, bet ir dėl poveikio aplinkai procedūrų, aiškino esą pasirinkta netinkama kelio trasa, ne ta gatvės kategorija - turinti būti ne autostrada, o kuklesnė gatvė.
"Iš esmės teismas pasisakė tik dėl nuovažų, nors "Ferteksos transporto" atstovai norėjo, jog teismas pripažintų, kad iš principo per jų žemes negali būti nutiestas tokios kategorijos kelias. Su jais absoliučiai nepavyko susikalbėti, nes jų norai negalėjo būti įgyvendinami. Keisti trasos trajektorijos ir krypties mes negalime, nes tai yra esminiai detaliojo plano sprendiniai. Kadangi teismas pasisakė tik dėl nuovažų, tad mes nekeisime nei gatvės kategorijos, nei trasos", - sakė savivaldybės juristas.
Pasak A. Vaišnoro, jeigu "Ferteksos transporto" atstovai aiškiai išsakytų savo pageidavimus, o ne fantazijas, tada būtų galima bandyti atsižvelgti ir į juos. Nusipirktuose žemės sklypuose "Ferteksos transportas" iki šiol nieko nėra pradėjęs daryti. Žemė kaip buvo žemės ūkio paskirties, tokia ir tebėra. Be to, bendrovė nusipirko sklypą iš S. Gvazdžiausko gerai žinodama, kad tas sklypas negalės būti niekam kitam panaudotas, nes per jį eis aplinkkelis.
"Kur jūs matėte, kad ant aplinkkelio būtų projektuojamas logistikos centras ar geriamojo vandens pilstymo stotis?" - klausė A. Vaišnoras.
Daugiau nei prieš mėnesį bendrovė "Ferteksos transportas" kreipėsi į premjerą Algirdą Butkevičių dėl neva pažeidžiamų jos verslo interesų. Ji teigia planuojanti investuoti milijardą litų, sukurti daugybę darbo vietų.
Rašyti komentarą