Lietuvoje mirtinų avarijų skaičius vis dar gerokai didesnis už ES vidurkį

Lietuvoje mirtinų avarijų skaičius vis dar gerokai didesnis už ES vidurkį

Lietuvoje žūčių keliuose mažėja. 2013 metais žuvusiųjų skaičius milijonui gyventojų buvo 85, 2010 m. - 103, o 2001 m. – 202. Lyginant su Europos Sąjungos (ES) vidurkiu (52 žuvusieji milijonui gyventojų) žuvusiųjų skaičius išlieka didelis. Lietuva, Latvija, Lenkija, Kroatija, Graikija ir kitos valstybės narės, kurios padarė pažangą, tačiau kurių mirtinų nelaimingų atsitikimų keliuose statistika vis dar yra gerokai didesnė už ES vidurkį raginamos dar labiau didinti pastangas. Ypatingo dėmesio reikalauja padėtis Latvijoje, kur kelių eismo sauga pernai, deja, visai nepagerėjo. Žuvusiųjų keliuose skaičius taip pat padidėjo Maltoje ir Liuksemburge, nors absoliutūs šių šalių skaičiai yra tokie maži, kad dideli svyravimai skirtingais metais nėra statistiškai reikšmingi.

2013 metais – antrus metus iš eilės – Europos keliuose žūstančių žmonių skaičius įspūdingai mažėjo. Remiantis išankstiniais duomenimis, žuvusiųjų kelyje skaičius sumažėjo 8 proc., palyginti su 2012 m., o 2012 m., palyginti su 2011 m., jų sumažėjo 9 proc. Tai reiškia, kad ES dabar turi geras galimybes pasiekti strateginį tikslą nuo 2010 m. iki 2020 m. žuvusiųjų keliuose skaičių sumažinti perpus. Kelių eismo sauga yra vienas iš svarbiausių sėkmingos veiklos pavyzdžių Europoje. 17 proc. sumažėjimas, palyginti su 2010 m., reiškia, kad išsaugota apie 9 000 gyvybių.

Už mobilumą ir transportą atsakingas Europos Komisijos pirmininko pavaduotojas Siimas Kallasas: "Transporto sauga yra Europos prekės ženklas. Todėl itin svarbu, kad 2012 m. rezultatai nebūtų tik vienkartinis laimėjimas. Didžiuojuosi matydamas, kad ES vėl tvirtai žengia link užsibrėžtų 2020 m. kelių eismo saugos tikslų. Tačiau Europos keliuose kasdien vis dar žūsta apie 70 žmonių, todėl nusiraminti negalime. Turime toliau dėti bendras pastangas visais lygmenimis, kad dar labiau pagerintume saugą Europos keliuose.“

Lyginant visų šalių statistinius duomenis (žr. priedą), matyti, kad žūstančiųjų keliuose skaičius ES šalyse vis dar labai skiriasi. Vidutiniškai milijonui gyventojų ES tenka 52 žuvusieji keliuose. Ir toliau mažiausiai žmonių žūsta Jungtinės Karalystės, Švedijos, Nyderlandų ir Danijos keliuose: milijonui šių šalių gyventojų tenka apie 30 žuvusiųjų. Labiausiai pagerėjo Ispanijos, Vokietijos ir Slovakijos padėtis – jos pateko į tradiciškai geriausių rezultatų pasiekiančių šalių grupę.

Vos prieš keletą metų – 2011 m. – pažanga mažinant žuvusiųjų keliuose skaičių buvo sulėtėjusi iki nuviliančių 2 proc. Tačiau 9 proc. pažanga 2012 m. ir 8 proc. 2013 m. reiškia, kad valstybės narės vėl sėkmingai siekia strateginio tikslo.

Dar vienas neraminantis statistinių duomenų aspektas – pažeidžiamų eismo dalyvių padėtis. Žuvusių pėsčiųjų skaičius mažėja lėčiau negu tikėtasi, o žuvusių dviratininkų skaičius pastaruoju metu netgi didėjo. Iš dalies taip yra todėl, kad dviratininkų daugėja. Valstybės narės turi skatinti gyventojus dažniau rinktis dviratį, o ne automobilį, tačiau taip pat užtikrinti, kad toks pasirinkimas būtų saugus.

2011–2020 m. ES kelių eismo saugos veiksmų programa

2011–2020 m. Europos kelių eismo saugos veiksmų programoje nustatyti plataus užmojo planai per ateinančius 10 metų perpus sumažinti žūstančiųjų Europos keliuose skaičių. Joje pateikiama pasiūlymų, kaip tobulinti transporto priemones, gerinti infrastruktūrą ir eismo dalyvių elgesį.

Pavyzdžiui, kaip svarbias pastarąsias iniciatyvas galima paminėti naujojo Europos vairuotojo pažymėjimo įdiegimą ir direktyvos dėl tarpvalstybinio bendradarbiavimo užtikrinant, kad kelių eismo taisyklių pažeidėjai neišvengtų atsakomybės, įsigaliojimą[1]. Europos Parlamentas priėmė pasiūlymą dėl geresnės automobilių techninės patikros, be to, svarbus žingsnis buvo žengtas rengiant strategiją, kaip sumažinti rimtų sužalojimų keliuose skaičių.

Praėjusiais metais suformulavus naują bendrą ES rimtų sužalojimų kelyje apibrėžtį ES valstybės narės jau pradėjo rinkti pirmuosius duomenis, ją taikydamos. 2014 m. surinkti duomenys turėtų būti pateikti 2015 m. pradžioje ir tada bus galima pradėti formuluoti tikslą mažinti rimtų sužalojimų skaičių keliuose.

Tikimasi, kad 2015 m. toks strateginis tikslas bus patvirtintas.

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder