Lietuvoje benzino kaina privalėjo kristi 25 centais už litrą

Lietuvoje benzino kaina privalėjo kristi 25 centais už litrą

Per pastarąjį mėnesį gerokai atpigo barelis naftos, benzino kainas turėjo smarkiai numušti ir dolerio atžvilgiu 5 proc. pabrangęs euras. Tačiau Lietuvoje nukrito tik didmeninė benzino kaina: nuo 4,83 lito prieš mėnesį iki 4,58 lito prieš dvi savaites ir iki 4,61 lito praėjusią savaitę. Tuo tarpu degalinėse rugpjūčio rekordą viršijusi populiariausios A95 benzino markės litro kaina nusmuko vos nuo 5,12 iki 5,07-5,09 lito, nors finansų analitikai tvirtina, kad, atsižvelgiant į visas tendencijas, ji turėjo nusileisti gerokai žemiau 5 litų ribos.

Mažėja tik simboliškai

 Vakar daugelyje šalies degalinių populiariausios markės benzino kaina buvo tik 3-5 centais mažesnė nei piko metu rugpjūčio 20-22 dienomis, nors didmeninė kaina, pasiekusi didžiausią lygį šių metų 33-37 savaitėmis (nuo rugpjūčio vidurio iki rugsėjo vidurio), jau dvi savaites vis mažėja. Rugsėjo 3-9 dienomis ji siekė 4,83 lito, o po savaitės - jau 4,78 lito, dar po savaitės - 4,58 lito.

 Ekonomistai ir naftos produktų pardavėjai vieningai tvirtina, kad Lietuvos degalinėse benzinas ir dyzelinas pabrangsta tada, kai „Orlen Lietuva“ padidina didmeninę jo kainą, o pastaroji esą priklauso nuo pasaulinių naftos kainų. Šiuo metu pasaulyje nevyksta jokie didesni kariniai konfliktai, nesproginėja naftotiekiai, todėl nafta kiek atpigo. „Orlen Lietuva“ taip pat nuleido didmeninę kainą, tačiau šalies degalinėse ji sumažėjo tik simboliškai, nors, anot ekspertų, mažmeninės kainos paprastai į didmeninių kainų svyravimus sureaguoja vėluodamos tik savaite ar daugiausia dviem. Todėl jei didmeninė per pastarąsias 3 savaites nukrito 25 centais, tai benzinas degalinėse šiuo metu turėtų kainuoti mažiau nei 4,9 lito. Bet to nėra.

5 litų privalo nebesiekti

 - Jūs geriausiai iš visų Lietuvoje paaiškinate, kodėl brangsta nafta. Tačiau gal turite kokį nors paaiškinimą, kodėl šį kartą ji atpigo, o Lietuvos degalinėse to nesijaučia? - „Respublika“ klausė finansų analitiko Nerijaus Mačiulio.

 - Pagrindinė priežastis, kodėl atpigo nafta, - „Brent“ rūšies naftos atpigimas. Ji kainavo daugiau nei 110 JAV dolerių už barelį, o dabar 110 dolerių nesiekia. Tai labai greitai pasimatė ir didmeninėje benzino kainoje. Dar svarbesnis veiksnys, kodėl krito didmeninė kuro kaina, buvo JAV dolerio atžvilgiu nuo rugsėjo pradžios daugiau nei 5 proc. pabrangęs euras. Euras pabrango, kai Europos centrinis bankas paskelbė neribotai supirksiantis euro zonos valstybių obligacijas antrinėje rinkoje. Tai finansų rinkose sukūrė lūkestį, kad viskas bus daroma, jog būtų išsaugotas euras. Akcijų rinkų reakcija į tai buvo greita ir reikšminga. Kadangi mes už naftą mokame eurais, tai brangstantis euras dolerio atžvilgiu yra mums naudingas, nes tada už naftą mes mokame mažiau. O vasarą buvo priešinga tendencija.

 - Lietuvoje didmeninė benzino kaina sumažėjo proporcingai atsižvelgiant į pasaulines tendencijas, ar turėjo sumažėti daugiau?

 - Manau, kad proporcingai, nors čia reikėtų tikslių skaičiavimų, kiek pasikeitė eurais naftos kaina ir kiek pasikeitė didmeninė naftos produktų kaina. Reikia nepamiršti, kad poveikis būna ne akimirksniu. Dažnai įsigyjama nafta, kuri naudojama kuro gamybai dvi savaites. Ir tik tada, kai išnaudojama brangesnė nafta, pasimato kainų mažėjimas.

 - O kodėl Lietuvos degalinėse kainos beveik nepamažėjo, nors didmeninė krenta jau visą mėnesį?

 - Didmeninės kainos mums signalizuoja, kad mažmeninės turėtų nusileisti žemiau 5 litų ribos. Kada - tik laiko klausimas.

 - Mažmenininkai visada aiškina, kad benzino nepigina, nes prisipirko daug atsargų, kai jis buvo brangesnis. Ar degalinių tinklai neturi komercijos srityje nusimanančių specialistų, kad dideliais kiekiais užsiperka kuro ne per kainų nuosmukį, o piko metu?

 - Čia jau reikėtų klausti mažmeninės rinkos atstovų, kodėl taip yra ir kiek jie perka kuro. Tačiau akivaizdu, kad net jei vieni tinklai turi pigiau įsigyto kuro, o kiti jau ima pardavinėti brangesnį, tai pastarieji visiems sukuria galimybę padidinti kainą. Tačiau nematau nenatūralių tendencijų. Jei mato galimybes didinti kainas, tai ir didina. Tačiau, atsižvelgiant į pasaulines tendencijas, jau artimiausiu metu benzinas degalinėse turėtų nebekainuoti 5 litų. Tiesa, veikia ir psichologinis veiksnys. Kai pirmą kartą kaina viršijo 5 litus, tai psichologiškai skatino mažiau vartoti, kontrabanda padidėjo. Dabar vartotojai prie to priprato ir nebereikia skirti didelio dėmesio, kad kaina neviršytų 5 litų.

 Argumentų neturi

 „Orlen Lietuva“ viešųjų ryšių direktorius Audrius Stasiulaitis labai trumpai paaiškino, kodėl jau mėnesį mažėja didmeninė naftos produktų kaina, - dėl „Platts“. „Platts“ yra agentūra, kuri kasdien skelbia Europos rinkose parduodamų naftos produktų kainas, kurias surenka iš didžiųjų rinkos dalyvių pagal realiai įvykstančius sandorius, taip pat Londono biržoje atliekamus ateities sandorius.

 „Mes kainas formuojame pagal „Platts“. O „Platts“ pastaruoju metu mažėja“, - sakė A.Stasiulaitis. Tačiau jis negalėjo paaiškinti paradokso, kodėl degalinėse kainos beveik nesumažėjo, ir patarė to klausti pačių mažmenininkų.

 Tačiau Lietuvos naftos produktų prekybos įmonių asociacijos prezidentas Lukas Vosylius prisipažino to paaiškinti negalintis.

 „Žinokite, negaliu atsakyti. Čia reikia nebent kiekvienos įmonės atskirai klausti. Nemanau, kad šį kartą buvo užsipirkta daugiau brangesnių atsargų, nes jų visada perkama maždaug tiek pat. O kodėl šįkart lėčiau reaguojama? Sunku pasakyti“, - nesugebėjo paaiškinti L.Vosylius.

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Raktažodžiai

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder