Koncerno sukčiavimą demaskavusios JAV aplinkos agentūros duomenimis, „VW Passat“ išmeta 5-20 kartų, o „VW Jetta“ - net 15-35 kartus daugiau azoto oksidų nei JAV leidžiamas limitas. ES, kaip žinoma, reikalavimai automobilių išmetamai taršai švelnesni. Tačiau azoto oksido išmetimai transporto priemonių techninių apžiūrų metu net netiriami. Tai išsiaiškino Aplinkos ministerijos darbo grupė, atlikusi tyrimą dėl „Volkswagen“ aferos.
„Eurostandartais reglamentuotas teršalų normas - azoto oksidų, kietųjų dalelių ir kt. - privalo užtikrinti gamintojas variklio tipo patvirtinimo dokumente. Tačiau vėliau tų normų laikymosi niekas nekontroliuoja. Pagal ES reikalavimus techninių apžiūrų metu dyzelinių variklių išmetimuose tikrinamas dūmingumas, o neutralizavimo sistemos įrangos (kurią ir suklastojo „Volkswagen“) apžiūra tik vizualinė“, - stebėjosi viena Aplinkos ministerijos išvados rengėjų Elena Augulienė.
Taip pat, pasak specialistės, nei Lietuvoje, nei ES nėra priimtos metodikos, kaip suskaičiuoti, kokią žalą aplinkai padarė automobilis, kurio išmetama tarša didesnė nei leistina.
„Žalos fakto burti iš kavos tirščių neišeina, vadinasi, nėra pagrindo imtis žalos išieškojimo veiksmų“, - apgailestavo specialistė.
Savo tyrimų išvadas ES šalys pristatys pirmadienį Briuselyje vyksiančiame EK Aplinkos tarybos posėdyje. Tikimasi, kad EK rimčiau sureaguos į „Volkswagen“ skandalą.
„Dabar akcentuojami tik aplinkos taršos klausimai, bet šis kriminalas susijęs ir su konkurencijos bei vartotojų teisių pažeidimais. Tačiau kai buvo bandoma įtraukti šį klausimą į spalio pradžioje vykusio ministrų susitikimo EK Konkurencijos taryboje darbotvarkę, jis buvo atmestas“, - Briuselio biurokratų nenorą prigriebti sukčiaujantį vokiečių koncerną įžvelgė E.Augulienė.
Daugelio valstybių prokuratūros pradėjo tyrimus dėl „Volkswagen“ koncerno sukčiavimo, teisėtų klientų lūkesčių pažeidimo - kratos atliktos „Volkswagen“ atstovybėse Italijoje, Prancūzijoje, Norvegijoje tyrimo ėmėsi kovos su ekonominiais nusikaltimais policija. JAV prokurorai pareiškė, kad sieks ne tik „Volkswagen“ grupės, bet ir konkrečių asmenų, kurie organizavo šį sukčiavimą, vartotojų ir priežiūros institucijų apgaudinėjimą, atsakomybės.
Lietuvos prokurorams nepavyko rasti Baudžiamajame kodekse straipsnio, pagal kurį jie imtųsi ginti mažiausiai 7 tūkst. sukčių apgautų šalies piliečių.
„Tokio tyrimo Lietuvoje nėra, nes nėra tam teisinio pagrindo. Tyrimai, kiek žinoma iš viešų šaltinių, pradėti tose šalyse, kur yra šios įmonės gamyklos arba tokia veika kriminalizuota tos šalies įstatymuose“, - teisinasi Generalinė prokuratūra.
Algirdas GENEVIČIUS, aplinkos viceministras:
Apie itin didelę taršą gamtai šiuo atveju nekalbama. Jeigu iš tiesų taip baisu būtų, tas mašinas ir JAV, ir Europoje tiesiog kištų po presu...
Bet yra kiti kriminalai - kompanija sukčiavo siekdama pelno, apgaudinėjo daugybės valstybių kontroliuojančias institucijas ir pažeidė vartotojų interesus bei teisėtus lūkesčius.
Aš pats turiu dyzelinį automobilį su ženkliuku „Euro 4“ ar „Euro 5“, tik ne „Volkswagen“, bet jeigu sužinočiau, kad mano ekologiško automobilio tarša dešimtis kartų didesnė, negu nurodė gamintojas, tikrai reikščiau pretenzijas.
Manau, kad žmonės, kurie mokėjo didesnius pinigus galvodami, kad įsigytas automobilis bus ne tik ekonomiškas, bet ir tausos gamtą, nusipelno ne tik nemokamo tos mašinos remonto, bet ir kompensacijų. Bet koncernas galingas, be to, tai vokiečių žaislas, ir dar klausimas, ar ES sugebės kokias nors sankcijas jam pritaikyti.
Kiek klastotų automobilių Lietuvoje?
„Volkswagen“ atstovo Lietuvoje UAB „Moller Auto“ duomenimis, šalyje įregistruoti 4805 keleiviniai ir 1692 komerciniai automobiliai su taršos duomenis klastojančią įrangą turinčiais EA 189 tipo 1,2, 1,6 ir 2 litrų darbo tūrio dyzeliniais varikliais, taip pat 294 „Audi“ automobiliai. Visi jie nuo kitų metų pradžios bus atšaukiami remontui.
VĮ „Regitra“ duomenimis, 2009-2015 m. Lietuvoje iš viso užregistruota 23 346 „Volkswagen“ group“ („Audi“, „Porche“, „Škoda“ ir „Volkswagen“) dyzelinių automobilių, tačiau apie variklių tipus „Regitra“ duomenų neturi.
Rašyti komentarą