"Juodosios dėžės" automobiliuose JAV gali tapti privalomos

"Juodosios dėžės" automobiliuose JAV gali tapti privalomos

JAV Nacionalinė saugaus eismo administracija (NHTSA) ketina pasiūlyti įstatymų pataisą, pagal kurią visi gamintojai privalėtų naujuose automobiliuose montuoti įrangą, fiksuojančią borto kompiuterio parodymus prieš avariją ir po jos.

Pirmą kartą panašios iniciatyvos NHTSA ėmėsi 2008-aisiais. Tačiau tuomet organizacijos specialistai taip ir nesugebėjo nuspręsti, kokius duomenis turėtų fiksuoti "juodosios dėžės" - esą jų neturėtų būti perdaug, kad nebūtų pažeistos teisės į privatų gyvenimą.

Teigiama, kad šios įrangos fiksuojami duomenys būtų reikalingi avariją tiriantiems teisėtvarkininkams, išmokomis besirūpinančiomis draudimo kompanijoms ir patiems gamintojams, siekiantiems tobulinti automobilių saugumą ir norintiems išvengti pretenzijų dėl garantinių gedimų.

Nepaisant gerų ketinimų neabejojama, jog jų įdiegimas susidurs su nemenkomis kliūtimis. Visų pirma, Jungtinių Valstijų, kaip ir viso likusio pasaulio automobilių pramonėje, kol kas nėra vieningų standartų, kurių būtų laikomasi kuriant ir diegiant "juodąsias dėžės" ratuotose transporto priemonėse bei archyvuojant jų duomenis. Teigiama, kad standartai padėtų apsaugoti šią įranga ir nuo duomenų klastojimo, pavyzdžiui, odometro atsukimo, ir nuo išmontavimo ar atjungimo.

Be to, "juodosios dėžės" sumontavimas pabrangintų automobilį, o vairuotojai, tikėtina, nenorėtų mokėti už įrangą, kuria jie nesinaudoja.

Išlieka neišspręstas ir žmogaus teisių klausimas - duomenis įrašanti įranga fiksuoja vairuotojo veiksmus, o įrašus pažiūrėti ir juos panaudoti galbūt neteisėtais tikslais gali ir automobilių servisų ar diagnostikos centrų darbuotojai.

Kaupiama informacija gali pasinaudoti ir draudikai - pavyzdžiui, peržiūrėję duomenis ir konstatavę, kad vairuotojas važinėja pernelyg agresyviai, draudimo kompanijų atstovai gali imti ir padidinti jam draudimo įmokas. Tuo pačiu principu pardavėjai, "trade in" principu priimdami iš vairuotojo jau naudotą automobilį, gali sumažinti jo kainą. O paskui, ištrynę senus įrašus iš "juodosios dėžės", kitam žmogui parduoti jau gerokai brangiau.

Beje, kol kas tik 14-oje šalies valstijų įstatymai leidžia "juodųjų dėžių" duomenis teisėtvarkininkams naudoti tiriant, kas kaltas dėl avarijos - automobilis ar vairuotojas. Kitose valstijose tam reikia gauti mašinos savininko sutikimą. Tačiau net ir įvedus privalomą tokios įrangos montavimą automobilininko vaidmuo greičiausiai bus antraplanis - jis negalės kištis į "juodosios dėžės" veiklą, nei keisti, nei naikinti jos informacijos.

Šiuo metu ne vienas gamintojas automobiliuose jau naudoja tam tikrus techninius mašinos parametrus fiksuojančią įrangą, tačiau ši nėra lėktuvų "juodųjų dėžių" principu apsaugota nei nuo sudužimo, nei nuo ugnies.

Pavyzdžiui, šioje srityje pirmaujantis koncernas "General Motors" kai kuriuos duomenis įrašančią aparatūrą visuose automobiliuose, turinčiuose oro saugos pagalves, montuoja dar nuo 1990-ųjų pradžios. Šiuo metu firmos "Bosch" sukurti "juodųjų dėžių" analogai, fiksuojantys apie 30 skirtingų techninių automobilio parametrų, diegiami visuose GM modeliuose, parduodamuose Šiaurės Amerikos rinkoje.

Šių parametrų nuolat daugėja. Anksčiau įranga fiksuodavo tik diagnostinius duomenis bei saugos diržų naudojimą, o dabar įrašo ir tokias smulkmenas, kaip vairo informacija, perspėjimo apie ištisinės linijos kirtimo sistemos aktyvavimą ar panašiai.

Šiuo metu kai kurie gamintojai automobiliuose naudoja tam tikrus techninius mašinos parametrus fiksuojančią įrangą, tačiau ši nėra lėktuvų "juodųjų dėžių" principu apsaugota nei nuo sudužimo, nei nuo ugnies.

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Raktažodžiai

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder