"Į eismą stengiuosi žiūrėti visapusiškai. Jei vairuoju automobilį, pirmiausia žvelgiu vairuotojo akimis. Tačiau puikiai suprantu ir pėsčiąjį, ir dviratininką. Prie vairo bandau įvertinti, kokius manevrus jie gali atlikti", - sako jis.
Netobuli dviračių takai
Ar Klaipėda - patogus miestas vairuotojui?
Niekaip negalime išspręsti kai kurių problemų. Pirmiausia - trikdo spūstys, ypač vasaros sezono metu, Baltijos prospekto ir Šilutės plento žiede. Reikia kuo skubiau pradėti jo rekonstrukciją. Netobuli man atrodo ir dviračių takai senamiestyje. Dažnai važiuoju pro Tauralaukį. Šis ruožas grėsmingas tiek vairuotojams, tiek pėstiesiems, tiek dviratininkams.
Klausimas jums kaip medikui. Šiomis dienomis net pats vidaus reikalų ministras pareiškė, kad galima būtų atsisakyti sveikatos patikrinimo pažymos iki 55 metų amžiaus vairuotojams, pakaktų pateikti sveikatos deklaraciją. Ką manote apie tas pažymas? Ar jos tikrai yra būtinos?
Sveikata - brangiausias turtas, todėl ją reikia tikrintis kuo dažniau, kad ligos būtų laiku pastebėtos ir pradėtos gydyti. Todėl sakau - tikrintis sveikatą niekada nėra per dažnai. Svarbiausia, kad ji būtų tikrinama kokybiškai, o ne dėl pažymos.
Jūrininkų ligoninėje - itin stipri kardiologų komanda, tad pasakykite, kaip šios ligoninės vadovas: kas svarbiau vairuotojui - širdis ar protas?
Ir protas, ir širdis yra svarbu. Vairuotojui visada reikia proto ir sveikos širdies.
Žmonės - nesavikritiški
Ar kada nors jūs arba jūsų kolegos esate iš paciento išgirdę: "Viskas, širdis silpna, nebesėsiu prie vairo..."? Ar, jūsų nuomone, žmonės, žinodami savo sveikatos būklę, sugeba savikritiškai įvertinti savo vairavimo sugebėjimus ir galimybes?
Pats žmogus retai būna savikritiškas tiek savo širdies, tiek proto klausimais.
Pažymėdamas Pasaulinę širdies dieną, nuo 2005-ųjų kiekvieną rugsėjį Jūrininkų ligoninės kolektyvas leidžiasi į dviračių žygį. Ar dviratis užima svarbią vietą jūsų gyvenime?
Nors kasdien naudojuosi automobiliu, tačiau ir dviratis man yra svarbus. Neretai po darbo ar savaitgaliais vykstu prie jūros, keliauju pajūrio dviračių takais į tolimesnius žygius. Mėgstu minti pedalus ir rodyti sveikos gyvensenos pavyzdį kitiems.
Paaiškinkite kaip medicinos mokslų daktaras - kuo pedalų mynimas padeda širdžiai ar apskritai visam organizmui?
Važiuojant dviračiu pagerėja širdies ir kraujagyslių bei kvėpavimo sistemos veikla, stiprėja kojų ir sėdmenų raumenys. Tuo metu, kai mes miname dviračio pedalus, širdies raumuo susitraukia intensyviau - taip jis treniruojamas, o į kraujagysles kraujas plūsteli dažniau. Važiuojant suaktyvėja kvėpavimas, tad kraujas geriau aprūpinamas deguonimi, sykiu deguonies daugiau gauna ir galvos smegenys. Aktyvus kvėpavimas, ypač važinėjant pajūriu ir miškais, mažina kvėpavimo takų ligų riziką. Važiavimas dviračiu, kaip ir bet kuri kita fizinė veikla, gerina medžiagų apykaitą, mažina įtampą ir stresą. Taigi naudos - tikrai daug.
"Yra tokių personų..."
Grįžkime iš ligoninės į gatves. Koks kitų eismo dalyvių elgesys labiausiai erzina?
Erzina kelių chuliganai ir asmenys, manantys, kad jiems leistina daugiau nei kitiems, bei veikėjai, jaučiantys nenumaldomą potraukį sėsti prie vairo padauginę.
Karas keliuose - ar turite receptų, kaip jį laimėti?
2011-2014 metais keliuose žuvo 1 123 žmonės, iš jų 186 (16,6 proc.) - dėl girtų eismo dalyvių kaltės. Akivaizdu, kad alkoholis yra tik viena iš avarijų priežasčių. Kitos priežastys sudaro 83,4 proc. Neretai šie "vargo" vairuotojai, dažniausiai ne kartą įkliuvę teisėsaugai, atsiperka baudomis ir toliau nesiruošia keisti savo įpročių. Kartais atrodo, kad teisėsauga - bejėgė! Po keliolika kartų girti prie vairo nutverti asmenys jau neturėdami teisių toliau pažeidinėja įstatymus spjaudami į visas normas ir taisykles. O juk taip nesunku tokiems "gaideliams" pakirpti sparnus. Pavyzdžiui, jei po antro nusižengimo (sukeltos avarijos ar vairavimo apsvaigus, neturint teisių, sistemiškų piktybiškų nusižengimų etc.) būtų taikoma ne jokios įtakos neturinti administracinė, bet baudžiamoji atsakomybė. Pasėdėję metelius ar kelerius už grotų, žiūrėk, ir įgautų šiek tiek sveiko proto.
Dar viena akivaizdi problema yra tai, kad toli gražu ne visiems galima suteikti teisę vairuoti automobilį, net jei jie išlaikę vairavimo egzaminus. Yra personų, kurioms, vos tik jų rankos paliečia automobilio vairą, kaipmat aptemsta protas. Tai dažniausiai labai kompleksuoti asmenys, turintys didelių vidinių problemų, iškreiptą vertybių skalę, niekuo nepagrįstų ambicijų, didelį agresyvumą, neadekvatų saviraiškos poreikį, paniekinamą požiūrį į vairuotojas moteris, pradedančius vairuotojus ar žmones, vairuojančius paprastesnius nei jų automobilius. Tokie dažniausiai nepaiso nei savo, nei kitų saugumo, nesilaiko taisyklių, turi nusistatę sveiku protu sunkiai suvokiamus prioritetus (BMW, "audinė" neaplenkiami", "stabdžiai reikalingi tik bailiams", "posūkius rodo tik asilai", "laikas paleisti žvėrį", "parodyk "lochams" lygį" ir pan.). Faktiškai tai yra veikėjai, išleisti į gatves su labai pavojingais ginklais, kurie bet kurią akimirką gali iššauti.
Kokie jūsų, kaip vairuotojo, minusai? Kokius KET punktus pažeidinėjate?
Kiekvieną darbą stengiuosi atlikti greitai. Tas pats principas man galioja ir kelyje. Mašina rieda gerai, tad kartais užsisvajojus galima netyčia ir spustelėti.
ANKETA
Jonas Sąlyga, Klaipėdos jūrininkų ligoninės vyr. gydytojas. Amžius - 61 metai. Vairuotojo pažymėjimo gavimo metai - 1972-ieji. Ilgesnį laiką naudoti automobiliai: "Niekada nesivaikiau prabangių automobilių modelių. Pradėjau zaporožiečiu, žiguliu, o šiuo metu vairuoju "Opel Zafira" modelį." Baustas policijos už greičio viršijimą (" Kiek kartų? Per tokį vairuotojo stažą, ar čia beprisiminsi"...)
Rašyti komentarą