Dviračiai Herkaus Manto gatvėje: kaip išvengti nelaimių?

Dviračiai Herkaus Manto gatvėje: kaip išvengti nelaimių?

Taigi, jau labai greitai - gal net šiandien - Klaipėdoje išauš diena X, kuomet dviratininkams bus liepta Herkaus Manto gatvės atkarpoje miesto centre pamiršti dabartinį pėsčiųjų bei dviračių taką ir naudotis gatve, kur jiems bus skirta atskira eismo juosta. Mažytė, bet esminė problema - šia juosta jie turės dalintis su didžiaisiais autobusais ir mikroautobusais. Būtent tai ir kelia baimę dviratininkams. Ne itin ramūs dėl tokio miesto Savivaldybės sprendimo yra ir teisėtvarkininkai.

Savivaldybės specialistai prieš porą savaičių paruošė ženklinimo schemą. Pasak Miesto ūkio departamento direktoriaus Liudviko Dūdos, ženklinimo darbai prasideda, jie bus baigti šiomis dienomis.

Kas čia bus naujo? Vietoje dabartinių mėlynųjų ženklų, žyminčių pėsčiųjų ir dviračių taką, atsiras ženklai, žymintys tik pėsčiųjų taką. Be to, bus pastatyti kelio ženklai, nurodantys, kad pirmąja eismo juosta galima važiuoti tik dviračiams ir maršrutiniam transportui. Du atitinkami simboliai - dviratis bei raidė "A" - bus nupiešti ir ant asfalto.

Be to, bus panaikinti dabartiniai dviračių simboliai ant tako trinkelių.

NORS dviratininkų bendruomenės atstovai tikina saugumo vardan ir toliau važiuosiantys šaligatviu, to daryti jiems neleis įstatymai - ligšiolinį pėsčiųjų ir dviračių tako ženklą čia pakeis pėsčiųjų tako ženklas, draudžiantis dviračių eismą. Eimanto CHACHLOVO nuotr.

Išstūmė dirbtinai?

Dviratininkų bendruomenės atstovai iki šiol jaučia kartėlį dėl miesto valdžios nenoro spręsti jų bei pėsčiųjų sugyvenimo vienoje erdvėje problemą.

"Savivaldybė aiškino, kad reikia apsaugoti pėsčiuosius nuo dviratininkų, tačiau ji nieko nedarė, kad ligšiolinis pėsčiųjų ir dviračių takas būtų tinkamai pažymėtas. Nebuvo nupaišyta dviračių simbolių ties kavinėmis, sankryžomis, todėl ir vykdavo susidūrimai. O dabar sako, kad dviračiai kelia pavojų", - "Autosalonui" teigė vienas Lietuvos dviratininkų bendrijos vadovų Saulius Ružinskas, lemtingame Savivaldybės Saugaus eismo komisijos (SEK) posėdyje pasisakęs prieš dviračių perkėlimą į gatvę.

"O jei jie galės aplenkti dviračius, vadinasi, antroji eismo juosta jau ir nėra tokia užimta. Tada gal buvo galima mums atrėžti atskirą 1,5 metro pločio juostą, kokia yra Tiltų gatvėje?" - retoriškai klausė S. Ružinskas.

Šiaip ar taip, jis neabejojo, kad daugelis dėl savo sveikatos ir gyvybės besibaiminančių dviratininkų rinksis šaligatvį ir Herkaus Manto gatvės atkarpa tarp Liepų gatvės bei Lietuvininkų aikštės važiuos juo - esą tą daryti jiems leidžia pernai kovą pakeistos Kelių eismo taisyklės (KET).

BLOGAI. Be visa kito, 64-asis KET punktas dviračių vairuotojams draudžia važiuoti pėsčiųjų perėjomis.

Nepainioti šaligatvio ir pėsčiųjų tako

Tačiau, panašu, S. Ružinskas nėra teisus. KET išties leidžia dviračiu važiuoti šaligatviu, tiesa, su tam tikromis sąlygomis - nekeliant pavojaus pėstiesiems, judant pro juos 3-7 km/h greičiu ir paliekant saugų tarpą iš šono. Problema ta, kad, remiantis naująja minėtos atkarpos ženklinimo schema, čia oficialiai bus ne šaligatvis, o pėsčiųjų takas.

"Tai ir yra esminis skirtumas - šaligatvis ir pėsčiųjų takas yra visiškai skirtingi dalykai. Šaligatviu išties galima važiuoti dviračiu, o pėsčiųjų take tą daryti draudžiama. Čia galima tik varytis dviratį.

Todėl, žiūrint formaliai, jei čia šaligatvio statusas bus pakeistas į pėsčiųjų tako, dviratininkai, bijantys važiuoti gatve, turės eiti tuo taku ir varytis savo transporto priemonę. Tą daryti turės ir be suaugusiųjų važiuojantys ar specialaus mokymo kurso baigimo pažymėjimo neturintys jaunesni nei 14 metų dviratininkai, kuriems KET apskritai draudžia išvažiuoti į gatvę", - teisės aktų niuansus paaiškino Klaipėdos apylinkės prokuratūros prokuroras Juozas Sykas.

Tad galima beveik neabejoti, jog ne važiuojamojoje kelio dalyje konfliktai tarp dviratininkų ir pėsčiųjų nesibaigs, tik šįkart jie galbūt bus daugiau žodiniai - labiau išprusę pėstieji bandys aukščiau minėtus KET subtilumus paaiškinti piktybiškai taisyklių nesilaikantiems arba jų apskritai nežinantiems dviratininkams.

Pavojų netrūks

Galima prognozuoti, kad konfliktų, tik jau skaudesnių, gali įvykti ir pačioje gatvėje.

"Didelis pavojus dviratininkams kils ties automobilių išvažiavimo iš kiemų vietomis, be to, į nugarą pavojingai "alsuos" didieji autobusai ir maršrutiniai mikroautobusai", - nelinksmą viziją turi S. Ružinskas.

Be to, reikia nepamiršti, kad į "A" raide pažymėtas juostas galės įvažiuoti ir visi kiti automobiliai, kurių vairuotojai norės artimiausioje sankryžoje ar įvažiavimo į kiemą vietoje pasukti dešinėn.

Su nuogąstavimais sutinka ir J. Sykas.

"Savaime suprantama, saugesnis eismas netaps. Motorinių transporto priemonių greitis yra didesnis nei dviračių. Lenkimo metu dviratininkams būtų didelis pavojus. Nereikia būti ir specialistu norint tą suvokti.

Dviratininkai nevažiuoja taip stabiliai, kaip transporto priemonės, turinčios 4 ratus. Dažni visokie kryptelėjimai, tiesios važiavimo trajektorijos neišlaikymas (pasukus galvą atgal ir pan.). Be to, ir Herkaus Manto gatvės važiuojamosios kelio dalies plotis ne itin užtikrina galimybę transporto priemonių vairuotojams palikti saugų tarpą lenkiant dviratininką", - konstatuoja prokuroras.

Viltis - vaizdo registratoriai

Vis dėlto yra ir tikinčiųjų šventa humanizmo idėja.

"Tiesiog reikia daugiau tolerancijos visų kategorijų eismo dalyviams - ir pėstiesiems, ir dviratininkams, ir automobilių ar autobusų vairuotojams. Jeigu bus tarpusavio pagarba, bus ir didesnis saugumas", - sako Klaipėdos savivaldybės Transporto skyriaus vyr. specialistas Vytautas Paukštė.

Tiesa, viltis jis sieja ir su techninėmis priemonėmis.

"Manau, didžiųjų autobusų vairuotojų elgesį smarkiai pagerins nuo rugsėjo 1-osios įsigaliojantis reikalavimas tokiuose autobusuose Klaipėdoje turėti vaizdo registratorius. Jie įpareigos vairuotojus elgtis atsakingiau. Aišku, dar išlieka maršrutiniai mikroautobusai, kurie kartais būna dar pavojingesni už tuos didžiuosius", - pastebi valdininkas.

Policija - ne visagalė

Supratingumo tarp eismo dalyvių tikisi ir Ramūnas Šideikis, Klaipėdos apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos biuro viršininkas.

"Žinant dabartinę vairavimo kultūrą, Savivaldybės sprendimas kelia riziką dviratininkų saugumui. Būtent todėl mes, kaip policijos atstovai, jį priėmusiame SEK posėdyje nuo pritarimo susilaikėme.

Belieka tikėtis, kad palaipsniui skirtingų kategorijų eismo dalyviai pripras vieni prie kitų. Nuo šiol jie turės būti daug budresni, stebėti aplinką, vieni kitus ir nereikalauti pirmumo teisės. Tik taip pavyks išvengti nelaimių", - sako R. Šideikis.

Jis neslepia, kad policija nėra visagalė ir visų pažeidimų nesužiūrės.

"Deja, ne visi linkę laikytis tvarkos, ir net baudos nepadeda. Mes visų pažeidėjų nesutramdysime. Mūsų nėra tiek daug, kad visą laiką stovėtume vienoje vietoje. Įvairių priemonių organizuojame labai daug, bet visur vienu metu budėti juk negalime. Aišku, patruliuosime ir Herkaus Manto gatvėje, nebūtinai viešuoju būdu", - teigia pareigūnas.

Galima dviračių juosta ar ne?

Beje, prieštaringai vertinamas SEK sprendimas iškėlė ir daugiau klausimų - pavyzdžiui, ar tokios kategorijos gatvėje, kaip Herkaus Manto, apskritai galima bendra dviračių ir maršrutinio transporto juosta.

V. Paukštės teigimu, Herkaus Manto gatvė oficialiuose dokumentuose apibūdinama kaip pagrindinė gatvė, keturių eismo juostų. Tai įgalina ją priskirti B kategorijos gatvei. Įdomiausia tai, kad, pagal statybos techninį reglamentą STR 2.06.04:2011, A kategorijos gatvėse dviračių takai neprojektuojami, B - tik atskirti nuo važiuojamosios dalies, C - atskirti nuo važiuojamosios dalies arba nužymint dviračių juostas važiuojamojoje gatvės dalyje, o D kategorijos - dviračių eismas projektuojamas nužymint dviračių juostas važiuojamojoje gatvės dalyje arba kartu su kitų transporto priemonių eismu.

Kitaip sakant, dviračių juosta Herkaus Manto gatvėje lyg ir turėtų būti atskirta nuo važiuojamosios dalies, o kartu su maršrutiniu transportu tokia juosta galėtų dalintis tik tokiu atveju, jei Herkaus Manto gatvė būtų D kategorijos.

Tačiau V. Paukštė teigia, kad šios gatvės priskyrimas B kategorijai tėra labai sąlyginis.

"STR galioja naujai projektuojamoms ir įrengiamoms gatvėms. Todėl jei Herkaus Manto gatvė būtų įrengiama dabar, ji pagal įvairius parametrus tikrai neatitiktų B kategorijos, turbūt gautų C kategoriją.

Kitas dalykas - KET punktas Nr. 181 nedraudžia "A" raide pažymėta juosta važiuoti dviračiais, todėl manome, kad naujasis ženklinimas neprieštarauja jokiems teisės aktams", - dviejų skirtingų simbolių nupaišymą ant asfalto teisina Savivaldybės atstovas.

Nesutampa sąvokos

Ne mažiau įdomu ir tai, kad skirtinguose teisės aktuose nesutampa net tų pačių sąvokų apibrėžimas.

Pavyzdžiui, Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas teigia, kad dviračių juosta - tai "dviračių eismui skirta važiuojamosios kelio dalies juosta, atskirta horizontaliojo ženklinimo linija ir pažymėta dviračio simboliu."

O štai aukščiau minėtas STR byloja, jog dviračių eismo juosta - tai "gatvės važiuojamosios dalies kraštinė fiksuoto pločio juosta, skirta išskirtinai tik dviračių eismui ir atskirta nuo transporto eismo nužymėjimo linija ar kitomis priemonėmis".

Tad, remiantis pastaruoju apibrėžimu, autobusai tokia juosta važiuoti lyg ir negalėtų. Tačiau tame pačiame STR nurodomuose reikalavimuose dviračių takų projektavimui teigiama, kad iš principo dviračių eismas gali būti projektuojamas "kartu su kitų transporto priemonių eismu".

Bet tai turbūt jau yra kitų straipsnių tema.

INFORMACIJA

Klaipėdos apylinkės prokuratūros prokuroras Juozas Sykas dviratininkams primena dar keletą dalykų, kuriuos jie turėtų žinoti.
"Išvažiavę į gatvę jie neturėtų pamiršti pėsčiųjų ir juos praleisti perėjose. Čia pirmenybė visada yra pėstiesiems, tai - neginčijama aksioma.
Kitas dalykas - KET dviratininkams liepia judėti važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta, kuo arčiau jos dešiniojo krašto. Kitaip sakant, dviratininkas negali užimti juostos vidurio, jis turi laikyti kuo arčiau šaligatvio ar pėsčiųjų tako bortelio", - akcentuoja prokuroras.

BEJE

Kitokia šviesoforų veikla

Dviratininkus perkėlus į gatvę žadama pakoreguoti ir dviejose sankryžose įrengtų šviesoforų veiklos režimą - kad posūkiai kairėn čia taptų saugesni. Herkaus Manto gatvės sankryžose su Liepų bei Naujojo Sodo ir su S. Daukanto gatve bus įvestas režimas, kuriuo prieš kurį laiką buvo perprogramuoti šviesoforai Minijos gatvėje. Kitaip sakant, vietoje dabartinių dviejų čia atsiras trys veiklos fazės - viena bus skirta važiuojantiesiems Herkaus Manto gatve į pietinę miesto pusę, antra - važiuojantiesiems į šiaurinę pusę, o trečia - važiuojantiems rytų bei vakarų kryptimis (Liepų ir Naujojo Sodo, taip pat S. Daukanto gatve).
Visų fazių trukmė svyruos priklausomai nuo paros laiko, tiksliau, piko valandų. Vienaip šviesoforai veiks nuo 7 iki 9 val., kitaip - nuo 9 iki 16 ir nuo 18 iki 23 val., dar kitaip - nuo 16 iki 18 val. Nuo 23 iki 7 val. jie, kaip ir dabar, veiks budėjimo režimu.
Šie pokyčiai bus įgyvendinti maždaug po poros savaičių, kuomet Klaipėdą pasieks nauji šviesoforų valdikliai iš Vokietijos.

KELIŲ EISMO TAISYKLĖS

Reikalavimai dviračių vairuotojams

55. Važiuoti važiuojamąja dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 14 metų asmenims, o išklausiusiems atitinkamą mokymo kursą ir turintiems mokymo įstaigos išduotą pažymėjimą, - ne jaunesniems kaip 12 metų asmenims. Prižiūrint suaugusiajam, važiuoti važiuojamąja dalimi dviračiu leidžiama ne jaunesniems kaip 8 metų asmenims. Gyvenamojoje zonoje dviračių vairuotojų amžius neribojamas.
56. Dviračio vairuotojui leidžiama važiuoti keliu tik tvarkingą stabdį ir garso signalą turinčiu dviračiu. Dviračio gale turi būti raudonas šviesos atšvaitas arba raudonos šviesos žibintas, iš abiejų šonų - oranžiniai šviesos atšvaitai, pritvirtinti prie ratų stipinų. Važiuodamas važiuojamąja dalimi, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais arba dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o gale - raudonos šviesos žibintas. Važiuojant keliu tamsiuoju paros metu arba esant blogam matomumui, dviračio priekyje turi degti baltos šviesos žibintas, o dviračio gale - raudonos šviesos žibintas, dviračio vairuotojas privalo dėvėti ryškiaspalvę liemenę su šviesą atspindinčiais elementais. Dviračio vairuotojas (keleivis) iki 18 metų, važiuodamas (vežamas) keliu, privalo būti užsidėjęs ir užsisegęs dviratininko šalmą. Vyresniam kaip 18 metų asmeniui, dviračiu važiuojančiam keliu, rekomenduojama būti užsidėjus ir užsisegus dviratininko šalmą.
57. Važiuoti dviračiu leidžiama tik dviračių takais arba dviračių juostomis, o kur jų nėra, - tam tinkamu (su asfalto arba betono danga) kelkraščiu pagal eismo kryptį. Kai dviračių tako, dviračių juostos, kelkraščio nėra arba jais važiuoti negalima (duobėti ir panašiai), leidžiama važiuoti šaligatviu arba viena eile važiuojamosios dalies kraštine dešine eismo juosta, kuo arčiau jos dešiniojo krašto, išskyrus Taisyklių 106 punkte nurodytus atvejus, taip pat kai reikia apvažiuoti kliūtį, važiuoti tiesiai, kai iš pirmosios eismo juostos leidžiama sukti tik į dešinę. Važiuodamas kelkraščiu, pėsčiųjų ir dviračių taku, šaligatviu, dviračio vairuotojas privalo duoti kelią pėstiesiems, neturi jiems trukdyti ar kelti pavojaus, o pro pat pėsčiąjį leidžiama važiuoti greičiu, kuris yra artimas pėsčiojo judėjimo greičiui (3-7 km/h), paliekant tokį tarpą iš šono, kad eismas būtų saugus.
58. Dviračio vairuotojui, važiuojančiam važiuojamąja dalimi, prireikus pasukti į kairę, apsisukti ar pervažiuoti į kitą kelio pusę, rekomenduojama nulipti nuo dviračio ir kirsti važiuojamąją dalį vedantis dviratį, jeigu eismo sąlygos to reikalauja.
59. Dviračio vairuotojas, artėdamas prie vietos, kur reikia kirsti važiuojamąją dalį, visais atvejais privalo sumažinti važiavimo greitį ir gali tęsti judėjimą tik įsitikinęs, kad važiuoti saugu ir nebus trukdoma kitiems eismo dalyviams.
60. Dviračio vairuotojas, norėdamas kirsti važiuojamąją dalį ten, kur eismas nereguliuojamas, privalo praleisti važiuojamąja dalimi važiuojančias transporto priemones, išskyrus tuos atvejus, kai kerta išvažiavimus iš šalia kelio esančių teritorijų, gyvenamosios zonos, kiemo, stovėjimo aikštelės, kai kerta važiuojamąją dalį, į kurią kiti vairuotojai suka.
61. Dviračio vairuotojui dviračių juosta leidžiama važiuoti tik ta pačia kryptimi, kuria vyksta kitų transporto priemonių eismas gretima eismo juosta.
62. Dviračių taku ar dviračių juosta dviračio vairuotojas privalo važiuoti kuo arčiau tako (jiems skirtos tako dalies) ar juostos dešiniojo krašto. Jeigu pėsčiųjų ir dviračių take ar šaligatvyje horizontaliuoju ženklinimu (dviračio simboliu) yra paženklinta dviračių eismui skirta tako (šaligatvio) dalis, dviračio vairuotojas privalo važiuoti tik ja ir kuo arčiau jos dešiniojo krašto.
63. Vietose, kur eismą reguliuoja šviesoforai, dviračių vairuotojai privalo paisyti šviesoforų su dviračio simboliu, o kai jų nėra, - transporto šviesoforų signalų.

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder