Šiuo metu už kai kuriuos pažeidimus, kuriuos asmenys padarė per 2 metus nuo laikino vairuotojo pažymėjimo gavimo, įstatymai numato tik prievolę išklausyti papildomus teorijos kursus ir gauti tai patvirtinantį dokumentą - tuomet vairuotojai gauna 10 metų galiojantį pažymėjimą.
Egzaminą reikėtų perlaikyti per tris mėnesius nuo laikinojo 2 metų pažymėjimo galiojimo pabaigos. Šiuo metu vairavimo kursus pradedantieji turi išklausyti per metus nuo pažeidimo.
Anot VRM atstovų, perlaikyti egzaminą reikėtų už tuos pažeidimus, už kuriuos šiuo metu privaloma išklausyti papildomus mokymus, t.y. už vairuotojo pareigų pėstiesiems nevykdymą (nepraleidimą pėsčiųjų perėjose ir pan.), už lenkimo, važiavimo per sankryžą taisyklių pažeidimus, už mobiliojo telefono naudojimą vairuojant, šviesoforo nepaisymą, saugos diržų nesegėjimą, važiavimą motociklu be šalmo.
Pradedantiesiems perlaikyti egzaminus tektų ir viršijus greitį daugiau nei 10 kilometrų per valandą, vairavus priemonę neblaiviems (viršijus 0 promilių ribą), taip pat sukėlus eismo įvykį, per kurį nukentėjo žmonės.
Baudų "žirklės"
VRM taip pat siūlo vietoje dabar galiojančių baudų "žirklių" nustatyti fiksuotas baudas - tokios baudos galiotų tik už greičio viršijimą.
Kartu teikiamos kitų metų balandį įsigaliosiančio Administracinių nusižengimų kodekso pataisos numato, jog įspėjimas būtų skiriamas viršijus greitį iki 5 km/h, o viršijus greitį nuo 5 iki 20 kilometrų būtų skiriama 2 eurų bauda už kiekvieną viršytą kilometrą.
Jei tokį pažeidimą padaro vadinamoji didesnės rizikos grupė - pradedantieji, motociklų vairuotojai ar tie, kurių vairuojamos transporto priemonės didžiausia leistina masė 3,5 t arba kuriose yra daugiau kaip 9 sėdimos vietos, būtų skiriama 3 eurų už kiekvieną viršytą kilometrą bauda.
Viršijus greitį nuo 20 iki 50 km/h, atitinkamai baudos už kiekvieną viršytą greičio kilometrą siektų atitinkamai 4 eurus eiliniams vairuotojams ir 5 eurus pradedantiesiems, motociklininkams bei sunkiasvorių ar keleivinių transporto priemonių vairuotojams.
Viršijus greitį daugiau nei 50 km/h, liktų dabar numatytos baudų "žirklės" - nuo 450 iki 550 eurų, teisės vairuoti neturintiems asmenims - 450-700 eurų.
Apie transporto konfiskavimą
Diferencijuojamos ir nuobaudos, kada ir kuriam laikui viršijus greitį būtų konfiskuojama transporto priemonė iš didesnės rizikos grupės vairuotojų: viršijus greitį 30-40 km/h, transporto priemonė būtų atimama nuo 3 iki 6 mėnesių, viršijus 40-50 km/h - nuo pusmečio iki metų, viršijus 50 km/h ir daugiau - nuo vienų iki pusantrų metų.
Pataisomis taip pat siūloma įteisinti, jog greičio matuokliais užfiksavus greičio viršytojus ar kitus Kelių eismo taisyklių pažeidėjus, administracinių nusižengimų protokolas, nurodymas ar pranešimas galėtų būti išrašomas automatiškai. Žmogaus įsikišimo reikėtų tik jei matuokliai neatpažįsta pažeidėjo automobilio numerio. Nurodoma, kad šiuo metu automatiškai atpažįstama 50-60 proc. numerių.
Dar prašoma leisti siųsti pranešimus pažeidėjams net ir tais atvejais, kai nėra nustatytų pagrindų administraciniam nurodymui surašyti.
Nulis promilių visiems
Vis dėlto bene daugiausiai diskusijų greičiausiai sukels kitas, galima sakyti, revoliucinis VRM pasiūlymas - Seime jau užregistruotomis pataisomis numatoma įteisinti nulio promilių alkoholio ribą visiems vairuotojams.
Šiuo metu galiojantis Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas numato, kad visiškai blaivūs prie vairo šiuo metu privalo sėsti taksi vairuotojai, motociklų ir keturračių vairuotojai, komercinį transportą vairuojantys asmenys ir vairuotojai, neturintys dvejų metų vairavimo patirties. Visiems kitiems vairuotojams galioja 0,4 promilės riba.
"Manau, kad pagaliau turime žengti šį žingsnį. Tai būdas efektyviau kovoti su asmenimis, kurie vairuoja būdami neblaivūs, taip pat norime formuoti vairuotojų įpročius bei visuomenės požiūrį, kad alkoholio vartojimas ir vairavimas yra tiesiog nesuderinami dalykai. Jei yra nors kiek alkoholio - vairo nebus", - BNS teigė vidaus reikalų ministras Saulius Skvernelis.
Jis tvirtino, jog šiuo metu galiojanti 0,4 prom. riba leidžia žmonėms patiems apsispręsti, vairuoti išgėrus, ar ne, todėl kartais vairuotojai rizikuoja, tinkamai neįvertinę situacijos.
"Bet žmonės dažnai neįvertina tos galimybės, realios situacijos, rizikuoja - ir neretai tai baigiasi skaudžiomis pasekmėmis. Specialistų yra nustatyta, jog net ir mažas alkoholio kiekis paveikia vairuotojo smegenis, o didėjant alkoholio koncentracijai kraujyje blogėja vairuotojo reakcija. Vairuotojas blogiau įvertina greitį, atstumą, kitų eismo dalyvių veiksmus ir realiai rizikuoja savo bei kitų asmenų sveikata ar net gyvybe", - siūlymą argumentuoja ministras.
Idėją, kad visiems vairuotojams turi būti taikoma 0 promilių riba, S. Skvernelis išsakė dar spalio pabaigoje.
Minėto įstatymo pataisas parengusi VRM pažymi, kad pernai per neblaivių vairuotojų sukeltus eismo įvykius žuvo net 47 žmonės - keturiolika žmonių daugiau nei metais anksčiau.
Pataisoms dar turės pritarti Vyriausybė ir Seimas.
VRM teigimu, nulio promilių ribą visiems vairuotojams yra įteisinusios ir kai kurios kitos Europos Sąjungos šalys - Bulgarija, Čekija, Slovakija, Vengrija.
Premjeras neskuba
Premjeras Algirdas Butkevičius teigia iš principo palaikantis siūlymą įteisinti 0 promilių ribą, tačiau prieš galutinį sprendimą ragina sulaukti ir medikų pozicijos.
"Aš esu už tai, kad už vairo sėstų visiškai nevartoję alkoholio. Ir jei tai galima, kad būtų pasiekta nulis promilių,tai aš pritarčiau pirminiam pasiūlymui, bet, žinote, reikia sulaukti ir iš medikų atsiliepimų, nes kalbama, kad tam tikrus vaistus pavartojus lyg ir gali būti 0,1 promilės", - sakė premjeras.
Sveikatos apsaugos ministrė Rimantė Šalaševičiūtė taip pat teigė, jog VRM siūlymas yra logiškas ir prisideda prie siekio mažinti alkoholio vartojimo problemą - ji atmetė premjero nuogąstavimus, kad kai kurie vaistai gali būti dingstimi atsisakyti šios idėjos.
"Kažkaip abejoju, kad lašiukai galėtų duoti daugiau tų promilių, galų gale yra ir kitas būdas - patikrinti kraują", - sakė R. Šalaševičiūtė.
Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininkas Gintaras Aliaksandravičius yra sakęs, kad 0 proc. riba "turės paklaidą", į kurią pateks alkoholio kiekis, galintis atsirasti dėl suvartoto tam tikro maisto ar vaistų.
KOMENTARAS
"Labai abejoju, ar toks pasiūlymas bus efektyvus"
Eligijus MASIULIS, Seimo narys, buvęs Susisiekimo ministras
Labai abejoju, ar toks pasiūlymas bus labai efektyvus norint sustabdyti karą keliuose. Jis tikrai neduos tokių rezultatų, kokių tikisi šios idėjos autoriai.
Šiuo metu skaudžiausias avarijas keliuose dažniausiai sukelia piktybiniai chuliganai - drastiškai viršijantys greitį arba vairuojantys smarkiai apsvaigę. Todėl šiuo metu svarbiausia stiprinti kovą su tokiais piktybiškai besielgiančiais vairuotojais, nuolat pažeidžiančiais Kelių eismo taisykles. Būtent jiems reikia dar labiau griežtinti bausmes. Tai yra didžiosios žuvys, kurias reikia išgaudyti, o naujomis pataisomis orientuojamasi į smulkias žuveles.
Deja, bet šiuo metu net nėra tikslios statistikos, kiek leistino promilių kiekio neviršijantys vairuotojai sukelia avarijų. Manau, kad dėl tokių situacijų, kai matuokliai nustatys, pavyzdžiui, 0,1 promilės, gali kilti daug nereikalingų ir absurdiškų ginčų teismuose.
Bet kokiu atveju reikia palikti dabartines nuostatas, kad 0 promilių riba galioja pradedantiesiems vairuotojams ir vairuotojams profesionalams. Nulio promilių ribą taip pat galima būtų įvesti ir tiems vairuotojams, kurie bent vieną kartą jau yra pagauti vairavę išgėrę. Tai būtų kaip papildoma sankcija už kartą padarytą nusižengimą.
Rašyti komentarą