Pasaulinė sraigtasparnių diena skirta atkreipti dėmesį į šių orlaivių svarbą visuomenei bei pagerbti žmones, kurie juos pilotuoja, projektuoja bei remontuoja. Pradedant gelbėjimo ir JT humanitarinėmis misijomis, pagalba nelaimių metu, gaisrų gesinimu, skubia medicinine pagalba ir baigiant krovinių ir personalo transporto, turizmu bei žemės ūkiu – sraigtasparniai atlieka daugybę svarbių funkcijų ir gali pasiekti vietoves, kurios kitiems yra neprieinamos.
Atrodo neįtikėtina, kad pasaulyje, kuriame gyvena daugiau nei 7 milijardai žmonių, skraido tik apie 55 000 sraigtasparnių. Nepaisant to, jų svarba visuomenei yra žymiai reikšmingesnė nei gali atrodyti - šioje industrijoje dirba daugiau nei 300 000 žmonių.
Kaip sakė legendinis sraigtasparnių kūrėjas Igoris Sikorskis, pabrėždamas sraigtasparnio pranašumą ekstremaliose situacijose: „Jei bet kurioje pasaulio vietoje pakliuvote į bėdą, lėktuvas gali atskristi ir jums numesti gėlių, tačiau sraigtasparnis gali nusileisti ir išgelbėti jūsų gyvybę“.
Nenuostabu, kad tokia universali transporto priemonė per savo istoriją buvo nuostabių, bauginančių, širdžiai mielų ir linksmų istorijų šaltinis. Todėl pasaulinės sraigtasparnių dienos garbei „Helisota“, pirmaujančios pasaulinės aviacijos paslaugų grupės „Avia Solutions Group“ šeimos narė, kviečia susipažinti su 3 neįtikėtinomis sraigtasparnių istorijomis.
Superžvaigždės. Ką bendro turi legendiniai kantri muzikos dainininkai Kris Kristofferson, Johnny Cash ir sraigtasparnis? Prieš tapdamas pasauline muzikos žvaigžde Kris Kristofferson dirbo JAV kariuomenėje kaip sraigtasparnio pilotas. Tačiau tikrasis jo tikslas buvo tapti tokiu pat garsiu kaip ir jo dievaitis Johnny Cash. Deja, visi Kristofferson bandymai supažindinti Cash su savo muzika bei perduoti jam demonstracines kasetes buvo bevaisiai. Vieną dieną, mokomojo JAV nacionalinės gvardijos skrydžio metu, Kristofferson nukrypo nuo kurso tam, kad nusileistų ant Johnny Cash vejos ir asmeniškai pristatytų jam savo demonstracines kasetes. Na o likusi dalis, kaip sakoma, yra muzikos istorija.
Paslaptys. Sraigtasparniai būna įvairių dydžių ir formų: nuo mažo G-H4, iki milžiniško Mi-26. Tačiau niekas neprilygsta didžiausiam kada nors sukurtam sraigtasparniui – Rusijoje pagamintam „Mil V-12“. Aštuntojo dešimtmečio pradžioje, branduolinių ginklavimosi varžybų tarp JAV ir Sovietų Sąjungos metu, buvo labai svarbu užtikrinti, kad branduoliniai ginklai būtų nematomi priešui. Kai sovietai suprato, kad amerikiečiai gali tiksliai nustatyti jų branduolinio arsenalo vietas iš oro tiesiog sekdami raketų transportavimui naudojamus geležinkelio bėgius, buvo aišku, kad jie privalėjo kažko imtis. Būtent todėl „gimė“ „Mil V-12“ sraigtasparnis, galėjęs gabenti didžiulius krovinius į slaptus bunkerius visoje Tarybų Sąjungoje. Šis unikalus orlaivis buvo pristatytas 1971 m. Paryžiaus aviacijos parodoje, po kurios apie šį sraigtasparnį daugiau niekas beveik nieko ir negirdėjo. 1974 m. „Mil V-12“ gamyba buvo sustabdyta.
Gelbėtojai. Vietnamo karui besibaigiant, Pietų Vietnamo oro pajėgų majoras 35-erių metų Ba Van Nguyen pavogė sraigtasparnį „Chinook“, bandydamas išgelbėti savo šeimą. Skraidindamas 11 keleivių, jis pavogtąjį sraigtasparnį nukreipė Pietų Kinijos jūros link. Kadangi Ba Van Nguyen neturėjo skraidymo virš atvirų vandens telkinių patirties, jo pilotuojamam sraigtasparniui greit ėmė trūkti degalų. Drąsaus aviatoriaus viltis išsigelbėti užgimė pastebėjus JAV karinio laivyno fregatą „USS Kirk“. Deja, laivas buvo per mažas, kad ant jo galėtų nutūpti toks didelis sraigtasparnis. Tačiau įgudęs pilotas rado sprendimą – jis sklandė kiek įmanoma arčiau denio, kad jo šeima galėtų saugiai nušokti į laivą. Kai visi keleiviai paliko orlaivį, pilotas nuskrido virš atviros jūros, sraigtasparnį paliko sklandymo režime ir iššoko. Laimei, „USS Kirk“ įgula išgelbėjo Ba Van Nguyen ir priėmė jį į laivą, kur jam ir jo šeimai buvo pasiūlytas prieglostis JAV.
Be įprastų, kasdienių užduočių, sraigtasparniai atlieka svarbų vaidmenį JT humanitarinės pagalbos misijų metu. Sraigtasparniais transportuojamas personalas, vykdomos paieškos ir gebėjimo, žvalgybos, evakuacijos bei medicininės pagalbos misijos įvairiuose regionuose, ypač sunkiai prieinamose vietovėse.
„Helisota“ didžiuojasi turėdami klientų, kurių sraigtasparniai yra neatsiejama Jungtinių Tautų taikos palaikymo Afrikoje misijų dalis. Bendradarbiaudama su minėtais klientais, įmonė yra atlikusi sraigtasparnių kapitalinius remontus, komponentų kapitalinius remontus, modernizacijos ir struktūrinių atnaujinimų darbus (pvz., SX-16 prožektorių ir FLIR kamerų įrengimą, įvykių išvengimo sistemos (TCAS) įrengimą ir NVG sistemų integraciją), siekiant modernizuoti bei atnaujinti JT sraigtasparnių parką.
Rašyti komentarą