Sergiy Lysyy: „Akvarelė - toks procesas, kuriame suklysti negali“
(2)Sergiy Lysyy - ukrainiečių dailininkas, Lietuvoje, Klaipėdoje, atradęs gyvenimo meilę ir įkvėpimą, antrąjį kūrybinį kvėpavimą.
Odesos dailės universiteto Grafikos katedroje akvarelės besimokiusio, bet studijas metusio dailininko kūryboje atsispaudė Odesos akvarelės mokyklos pėdsakas. Klasikine maniera nutapytuose urbanistiniuose peizažuose svarbų vaidmenį atlieka vanduo.
Tradicine gryna šlapios akvarelės technika tapytojas subtiliai lieja akvareles, siekdamas išsaugoti šios technikos unikalumą.
Pagrindiniai S. Lysyy kūrybos motyvai - urbanistiniai peizažai, miestų ir gamtos objektai.
Jo kuriamas savitas meninis pasaulėvaizdis kupinas jausmų ekspresijos ir šviesos, darbams būdingi drąsūs spalvų deriniai, gyvas potėpis, meistriškai valdomi akvarelei būdingi nutekėjimai, atsitiktinumai.
S. Lysyy tapyba puošni, pakili, joje kruopštumas, detalumas derinami su tyčiniu neišbaigtumu.
„Man patinka pats akvarelės liejimo procesas ir neišsenkančios technikos galimybės. Kūryboje stengiuosi fiksuoti nuotaikų akimirkas, būsenas, kurios virsta nedidelėmis mano kuriamomis istorijomis“, - apie savo nuoseklią kelionę įvaldant akvarelės technikos įgūdžius pasakoja dailininkas.
Naujausiuose jūsų kūriniuose matome ne tik pamilto Klaipėdos miesto, bet ir Madrido, kitų Europos miestų peizažus. Kaip pasirenkate tapybos objektą?
Pagal emociją. Kai lankausi kokiame mieste pirmą kartą, padarau šimtus, tūkstančius fotografijų, tačiau tik dešimtis iš jų būna tokios, kurios turi kažką daugiau - emociją. Tai gali būti melancholija, džiaugsmas, galbūt nuostabos šūksnis „ohhh“. Perteikti kūrinyje tą šūksnį man yra daug svarbiau negu detaliai atkartoti pastato plytų raštą.
Šiais metais, nepaisant pandemijos, teko nemažai pakeliauti. Lankiausi Prancūzijoje, Armėnijoje, Ispanijoje, tad įspūdžių kūrybai buvo daug.
Kaip jūsų kūrybą paveikė pandemija?
Man tai buvo savotiškos atsostogos, proga pergalvoti iki tol nueitą kelią.
Pastebėjau, kad ir paveikslai tapo ramesni, nerėkiantys. Atsirado juose daugiau lyrikos, melancholijos, rudeniškos nuotaikos.
Sergiy Lysyy lietose akvarelėse - daugiausia Klaipėdos vaizdų.
Akvareles liejate ir iš natūros, ir iš fotografijos?
Iš natūros, lauke tapome daugiausia plenerų metu. Tie paveikslai man - greita įspūdžio, emocijos fiksacija. Juos nulieju per keletą valandų. O studijoje tapau iš fotografijų.
Prie šių kūrinių praleidžiu daug daugiau laiko. Prie vieno paveikslo 12 valandų, keletą dienų, net savaitę.
Kuo jums patinka akvarelės technika? Kodėl būtent ją pasirinkote saviraiškai?
Akvarelė man patinka dėl tikslumo. Tai toks procesas, kuriame suklysti negali, viską turi apskaičiuoti, procesą padalinti į etapus ir neskubėti.
Jeigu tik paskubėsi ir išliesi kokią spalvą per anksti - viskas, nepataisysi.
Dar akvarelė patinka todėl, kad jos liejimo procesas mane labai įtraukia. Net nepajuntu, kaip prabėga prie kūrinio 8 valandos.
Akvarelė gimsta panašiai kaip fotografija. Fotografijoje iš pradžių yra negatyvas ir jame po truputį išryškėja vaizdas, taip ir akvarelę liejant - iš pradžių tik lengvi, vos įžiūrimi potėpiai, o toliau darosi vis tirščiau spalvų, vaizdas - ryškesnis, tamsesnis, pilnesnis.
Tapytojai, tapantys aliejiniais dažais, neretai sako, kad sunku pajusti proceso pabaigą. O kaip yra liejant akvarelę?
Tapant aliejiniais dažais niekas neriboja dažų sluoksnio storio. Kai kurie meistrai vieną paveikslą visą gyvenimą tapė.
Liejant akvarelę 2-3 sluoksniai dažų yra maksimumas.
Aktyviai populiarinate akvarelės liejimo techniką Lietuvoje ir užsienyje, organizuojate akvarelės liejimo meistriškumo pamokas ir demonstracijas. Šis tapybos žanras populiarėja?
Taip. Per pastarąjį dešimtmetį labai pasikeitė požiūris į akvarelės žanrą. Vyksta labai daug įvairių stovyklų, meistrai mokosi vieni iš kitų. Per pandemiją atsirado labai daug galimybių mokytis nuotoliniu būdu ir tai labai populiaru.
Ir akvarelės technika nutapyti paveikslai gali būti labai brangūs. Kai kur muziejuose salėje eksponuojamas tik vienas kūrinys su didžiausia apsauga.
Kuriate paveikslus ne tik remdamasis fotografijomis, bet ir istoriniais vaizdais. Labai savitai atkuriate Klaipėdos miesto prieškarinį vaizdą.
Taip, man patinka žiūrinėti, nagrinėti senuosius Klaipėdos atvirukus ir skirtingus istorinius vaizdus sulieti į vieną paveikslą.
Klaipėdoje gyvenate vienuoliktus metus. Laikote save klaipėdiečiu ar vis dar ukrainiečiu?
Ukrainoje liko tik mano giminės. Parodose atstovauju Lietuvai ir čia jaučiuosi savas, klaipėdiškis (nusijuokia).
Kas jums Klaipėdoje patinka ir ką kritikuotumėte?
Man labai patinka tvarka, kultūra, žaluma, klimatas Lietuvoje. Aš gimiau Odesoje, ten vasaros karštis žalumą labai greitai išdegina. O Klaipėdoje visada žalia, net žiemą. O gėlės pavasarį vasarą - tikra atgaiva akims.
Kurį laiką dirbau uoste. Buvau sužavėtas žmonių sąžiningumo, kad niekas neima kyšių, nepažeidinėja taisyklių. Jaučiuosi čia kaip Vokietijoje.
Dabar jau prie to pripratau, bet kai tik atvažiavau iš Ukrainos, jaučiau didelį kontrastą.
Tiesą sakant, kritikuoti neturiu ką. Man labai čia patinka.
Dėkoju už pokalbį.
Dosjė
Sergiy Lysyy gimė 1971 m. Odesos apskrityje, Ukrainoje. Studijavo Ukrainos pedagogikos instituto Dailės fakultete. Nuo 2012 m. gyvena ir dirba Klaipėdoje. Nuo 2014 m. aktyviai dalyvauja parodose Lietuvoje ir užsienyje: Kinijoje, Honkonge, Indijoje, Švedijoje, Italijoje, Meksikoje, Baltarusijoje, Rusijoje, Ukrainoje. Surengė 10 personalinių parodų Lietuvoje, 2021 m. gruodį jo personalinė paroda „Lietuva mano akimis“ eksponuota Lietuvos Respublikos Seime. Menininkas dalyvavo tarptautiniuose pleneruose Prancūzijoje (Rochemaure), Indijoje (Ranchi), Kinijoje, Švedijoje (Karlskrona, Karlstad), Estijoje, Latvijoje, Armėnijoje. 2015 m. S. Lysyy tapo Top-20 prizininku Turkijoje, Bornova mieste, 2017 m. - I vietos prizininku tarptautiniame konkurse „Aburawash Prize“, 2018 m. - tarptautiniame konkurse „Best of Landskape - GAWA International watercolor“, 2019 m. jam skirta I vieta tarptautinėje parodoje Meksikoje, 2020 m. tapo prizininku tarptautinėje parodoje SDWS (San Diego Watercolor Society's 40th International Exhibition), 2021 m. dalyvavo parodoje „NWS National watercolor society“, Karališkojo instituto (RI) galerijoje ir Karališkosios jūrų menininkų draugijos metinėje parodoje Didžiojoje Britanijoje. Profesionali ir su atsidėjimu puoselėjama autoriaus kūryba pripažinta ir pasaulyje: nuo 2015 m. yra Fabriano festivalio Italijoje atstovas Lietuvoje, „IWS Lietuva“ atstovas. 2021 m. priimtas asocijuotu nariu į NWS (National watercolor society - Jungtinių Amerikos Valstijų akvarelininkų draugija), Tarptautinės akvarelės akademijos narys (International Watercolor Academy, Italija). Paroda veiks iki vasario 9 d.
Rašyti komentarą