Naujųjų technologijų amžiaus kūriniai - krištoliniai dubenys ir taurės - yra mėgstamiausi Aistės Juškės muzikos instrumentai ir įrankiai meditacijai. Loretos NORVAIŠAITĖS nuotr.

Garsas, kuriantis stebuklus be natų

(1)

Gongai, tibetietiški dubenys, krištoliniai dubenys ir taurės - tai muzikos instrumentai, kuriais groti nemoko muzikos mokykloje, tačiau jų muzika ne tik sukelia estetinį pasigėrėjimą, bet ir turi terapinį, harmonizuojantį poveikį. Apie specifinius instrumentus, jų galimybes ir poveikį klausytojui kalbiname jais skambinančius klaipėdiečius Liną Šviriną, Aušrą Mendelę ir Aistę Juškę.

Kaip šie muzikos instrumentai atsirado jūsų gyvenime?

A. Juškė: Aš vaikystėje labai norėjau groti pianinu, bet, matyt, nepakankamai savo norą išreiškiau, nes į muzikos mokyklą manęs tėvai neleido. Dabar galvoju: gerai, kad neišmokau muzikos taisyklių, nes žinojimas labai riboja, o šiais instrumentais skambinant, svarbiausia ne technikos žinios, o energijų pajautimas.

Pajausti energijas aš mokiausi Reiki mokykloje. Vienas mano mokytojas grojo tibetietiškais dubenimis, ir jis mane išmokė.

Vos pradėjusi skambinti, pajutau, kad man tai - labai artima. Įsigijau tibetietiškus dubenis, o vėliau atradau ir krištolinius dubenis, krištolines taures.

A. Mendelė: Pirmą kartą 2012 metais labai atsitiktinai atsidūriau renginyje, kuriame indas iš Kašmyro skambino tibetietiškais dubenimis. Netrukus tame centre pradėjau mokyti reiki ir mokytoja mane paskatino pačiai pabandyti.

Ji man paskolino vieną dubenį ir aš nedrąsiai pradėjau juo skambinti. Po to aš tą dubenį nusipirkau ir ėmiau ieškoti, kur įsigyti daugiau kitokio skambesio dubenų. Nuvažiavau į Vilnių ir pas vieną žmogų iš karto nusipirkau visą komplektą.

L. Švirinas: Aš esu melomanas ir visada jaučiau smalsumą įvairiems muzikos garsams ir juos skleidžiantiems instrumentams. Šis smalsumas nuvedė mane į Frankfurto muzikos instrumentų mugę. Būtent ten pirmą kartą išgirdau ir pamačiau gongus, kuriuos pristatė gamintojai.

Gongų garsas man buvo kaip perkūnas iš giedro dangaus.

Nors neplanavau pirkti, bet iš tos mugės grįžau su šiuo instrumentu.

Papasakokite plačiau apie instrumentus, kuriais jūs grojate. Kaip jūs išmokote jais groti, ar egzistuoja kokia nors technika, kaip tai daryti?

L. Švirinas: Tada, kai įsigijau gongus, peržiūrėjau daugybę valandų „Youtube“ įrašų, kad perprasčiau, kaip groti šiuo instrumentu, mokiausi iš klausos. Vėliau atvyko į Rygą vienas garsiausių gongų meistrų iš JAV ir aš dalyvavau jo mokymuose.

Dabar savo garso sesijose naudoju ne tik gongus, bet ir tibetietiškus dubenis, kitus instrumentus.

A. Juškė: tradiciniai tibetietiški dubenys - tai Tibeto vienuolių instrumentai, kuriuos jie naudoja meditacijoms tūkstančius metų. Tai rankų darbo instrumentas, kuris turėtų būti pagamintas iš 8 skirtingų metalų lydinio. Kiekvienas metalas atitinka skirtingą Saulės sistemos planetą.

Tiesa, patikrinti, ar dubuo nukaldintas iš tokio lydinio, praktiškai neįmanoma.

A. Mendelė: Tibetietiški dubenys dabar gaminami ne tik rankomis, bet ir liejami gamyklose. Tokių dubenų paviršius lygesnis, skambesys lengviau išgaunamas, švaresnis, tačiau garso dažnio diapazonas - siauresnis. Tibetietiškų dubenų komplektą sudaro aštuoni skirtingo dydžio ir skambesio dubenys ir kiekvienas iš jų skirtas skirtingam žmogaus energetiniam centrui.

Yra technika, kaip dubenį paimti, laikyti, kaip sukti lazdelę, kad dubuo skambėtų, tačiau čia nėra natų, tad suklysti praktiškai neįmanoma.

Visgi grojimas tibetietiškais dubenimis, taip pat kaip bet kuri kita praktika, turi būti nuosekli. Tik nuolat praktikuojant atsiranda empatija, jautrumas sau, kitiems, dubenų skleidžiamam garsui.

Aš skambinu dubenimis kiekvieną savaitę ir kiekvienas kartas būna kitoks, nes kiekvieną kartą yra vis kitas taškas laike ir erdvėje, susirenka skirtingi žmonės ir tie patys žmonės nuolat keičiasi.

A. Juškė: Man atrodo, kad mes šiuo metu pereiname iš metalo amžiaus į kristalinį amžių, todėl pastaruoju metu labai pamėgau skambinti krištoliniais dubenimis ir taurėmis.

Linas Švirinas gongus naudoja garso sesijose, skirtose giliam atsipalaidavimui, ir šventinėse ceremonijose. Asmeninio albumo nuotr.

Linas Švirinas gongus naudoja garso sesijose, skirtose giliam atsipalaidavimui, ir šventinėse ceremonijose. Asmeninio albumo nuotr.

Kas tai per instrumentai?

Tik prasidėjus elektronikos, kompiuterių erai, šie cilindrai iš pradžių buvo naudojami jų detalių gamybos procese. Mikroschemoms yra naudojami dirbtiniu būdu užauginti kristalai. Jiems užauginti reikia labai pastovių sąlygų, labai aukštos temperatūros, pastovaus slėgio.

Tam buvo pradėti gaminti krištoliniai cilindrai, kurie padėjo palaikyti tas pastovias sąlygas. Netyčia buvo atrasta, kad tie cilindrai gražiai skamba ir pradėti gaminti krištoliniai dubenys ne tik kaip įrankis elektronikos pramonei, bet ir kaip garso instrumentas.

Krištoliniams dubenims pagaminti naudojamas smulkintas kalnų krištolas. Labai aukštoje temperatūroje jis liejamas, po to šlifuojamas. Vieni instrumentai yra šiurkščiu paviršiumi, kiti - visiškai skaidrūs, lygiu paviršiumi.

Toliau eksperimentuojant atsirado vadinamojo alcheminio dubenėlio versija. Ją gaminant į krištolą primaišoma kokio nors metalo: platinos, titano, aukso, sidabro arba brangakmenio: rožinio kvarco, ametisto, ar pan.

Dar vienas metodas, kai muzikos instrumentas gaminamas naudojant gyvą kristalą, pavyzdžiui, rožinį kvarcą. Jis kaitinamas vakuume iki 800 laipsnių temperatūros, ir paskui jo dulkės išliejamos ant platinos ar titano dubens. Metalas nuo kristalo įgyja spalvą, vaivorykštinį spindesį ir ypatingą skambesį.

Yra įvairių nuomonių apie šiuos instrumentus. Vieni juos vadina nenatūraliais, o kiti - nauja kūryba, eksperimentuojant su technologijomis. Beje, šios technologijos jau naudojamos ne tik dubenims, taurėms, bet ir kitiems instrumentams. Jau yra sukurta krištolinė arfa, krištolinis džiridu ir kt.

Pasak Aušros Mendelės, tibetietiški dubenys veikia ne tik kaip muzikos instrumentas, bet ir kaip diagnostinis prietaisas, todėl jais grojantis asmuo turi būti ypač jautrus.

Pasak Aušros Mendelės, tibetietiški dubenys veikia ne tik kaip muzikos instrumentas, bet ir kaip diagnostinis prietaisas, todėl jais grojantis asmuo turi būti ypač jautrus.

Kaip tibetietiškų, krištolinių dubenų ir gongų garsas veikia klausytojus?

A. Juškė: Aš jaučiu, kad tibetietiški dubenys yra įžeminantys, labai gerai išjudinantys ir praleidžiantys užsistovėjusias energijas fiziniame žmogaus kūne, o krištoliniai instrumentai turi pakylėjantį, sąmonę išplečiantį poveikį.

Žinoma, kiekvienas žmogus vis kitaip priima šiuos garsus, tačiau faktas, kad šių instrumentų garsai apeina protą ir veikia tiesiogiai per ląstelę.

Man nuostabiausias dalykas, kurį dovanoja šių instrumentų muzika, yra vidinės tylos, ramybės patyrimas, kuris atsiveria po garso sesijos.

A. Mendelė: Taip pat, kaip tibetietiški dubenys, žmogaus kūnas, kiekvienas jo energetinis centras, kiekvienas organas skamba tam tikrame garso diapazone.

Mūsų ausis to negirdi, tačiau tibetietiški dubenys atkartoja žmogaus diapazoną rezonanso principu. Savo sesijų metu skambančius dubenis uždedu žmonėms ant kūno.

Aš žinau, kaip koks dubuo skamba, ir girdžiu, kaip jo garsas pakinta, kai uždedu ant žmogaus. Galima sakyti, kad tibetietiški dubenys veikia ne tik kaip muzikos instrumentas, bet ir kaip diagnostinis prietaisas. Jais skambindama integruoju labai daug skirtingų žinių: iš ajurvedos, kinų medicinos ir kt.

Reaguodamas į tibetietiško dubens skambesį, žmogaus kūnas susiderina pagal jo dažnį. Tai įvyksta tada, kai žmogus atsipalaiduoja. Iš pradžių jis klausosi garsų ir bando suvesti juos į kokią nors melodiją, tačiau čia melodijos nėra ir protas pasiduoda. Tada klausytojas patiria labai gilų atsipalaidavimą. Kai kurie užmiega, kiti išlieka meditacijos būsenos, kai kas mato vaizdinius, spalvas.

L. Švirinas: Panašiu metu, kai pradėjau groti gongais, ėmiau dirbti su vaikais, turinčiais specialiųjų poreikių. Su viena mergaite pavyko sukurti stebuklą. Ta mergaitė buvo negirdinti ir prikaustyta prie lovos, būdama 13 metų ji svėrė tik 12 kg. Jai pradėjau skambinti gongais.

Žinoma, ji jų negirdėjo, tačiau ji pajuto vibraciją ir tai paskatino ją pirmą kartą atsisėsti. Gongų muzika buvo pirmas dalykas šiame gyvenime, kuris įkvėpė tą mergaitę keistis. Per vienerius metus ji priaugo 7 kg svorio. Tai yra dalykai, kurie neleidžia man išeiti į pensiją.

Man regis, kad gongų skambesys veikia ne tik žmones. Daugiau kaip penkerius metus skambinu gongais ant Parnidžio kopos Nidoje per festivalį „Tek saulužė ant maračių“. Vieną ankstyvą rytą, kai tekant saulei pradėjau skambinti, ant kopos užlipo banda ožkų ir jos gana ilgai klausėsi to skambesio.

Man pačiam kiekvieną kartą didelis įspūdis būna gongų garso ceremonijos prie jūros saulėlydžio fone.

Kodėl mes mankštinamės ryte? Tam, kad dieną pradėtume aktyviai, kad būtume darbingi. Lygiai taip pat vakare turėtume atlikti priešingą praktiką, kad miegotume ramiai ir giliai. Kokybiškas poilsis yra ne mažiau svarbus negu visos kitos mūsų veiklos. Gongų, tibetietiškų dubenų garso sesija vakare garantuoja gerą poilsį.

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder