F. Veverka – spektaklyje „Miegančioji gražuolė“ 2010 m . Prahos valstybinės operos nuotr.

Filipas Veverka: baleto artistų tobulumui ribų nėra

Čekų šokėjas ir choreografas Filipas Veverka nuo 2023 m. pavasario dirba Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro baleto trupės repetitoriumi. Profesionalas džiaugiasi jaunais ir noru tobulėti degančiais baleto artistais.

„Čia šoka jauni ir perspektyvūs baleto artistai, ne tokie kaip aš (juokiasi). Jie treniruojasi kiekvieną dieną, kad būtų dar lankstesni. Neįveikiamos užduotys? Ribos žmogaus galimybėms egzituoja tik mūsų galvose“, - tikina F. Veverka, 2003 m. apdovanotas Čekijos aktorių sąjungos teikiama Talijos premija už Petručijaus vaidmenį spektaklyje „Užsispyrėlės sutramdymas“ kaip geriausias Čekijos baleto šokėjas.

1996 m. baigęs šokio konservatoriją Brno, F. Veverka įstojo į Prahos nacionalinio teatro baletą. Labai greitai jis visų dėmesį atkreipė savo temperamentu, vyriška išvaizda, sparčiai augančiu techniniu pasitikėjimu ir įvairiapusiškumu, kas leido puikiai susidoroti ir su klasikiniu, ir su šiuolaikiniu repertuaru. Vos po vienerių metų darbo Prahoje jis laimėjo Philip Morris premiją pradedančiajam šokėjui, labai greitai po to tapo vienu geriausių baleto solistų. 2003 metais jis išvyko į Tulsos baletą Oklahomoje, JAV. Po dvejų metų sekė Diuseldorfas, vėliau Švedija. Šiuo metu F.Veverka dirba Klaipėdoje.

Papasakokite apie savo darbo Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre pradžią. Kuo ypatingos jums patikėtos pareigos?

Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre dirbu nuo 2023 m. pavasario. Taip jau sutapo, kad po 10 metų darbo kaip kviestiniam baleto artistui ir dėstytojui man norėjosi stabilumo. Kai iš baleto tarnybos meno vadovo Gajaus Žmavco išgirdau, kokių įdomių idėjų jis turi, supratau, kad greitai Klaipėdos valstybiniame muzikiniame teatre nutiks kažkas įdomaus, tad negaliu to praleisti. Atvykau į Klaipėdą pasitikrinęs žemėlapyje, kaip surasti šį miestą!

Baleto trupės repetitorius - tai...

Mano pareiga yra dirbti su Muzikinio teatro baleto trupe kiekvieną rytą, kad baleto artistai tinkamai pasiruoštų tą dieną laukiančioms repeticijoms. Kasdienė tinkama rutina baleto artistams labai svarbi, nes tai geriausias būdas lavinti kūno koordinaciją, techniką ir ištvermę.

Kita svarbi mano veiklos sritis - pasirūpinti repeticijomis ir kontroliuoti, kad kiekvienas šokėjas žinotų, ką daryti scenoje spektaklių metu.

Jūsų pastebėjimai apie baleto trupę ir perspektyvas: kokios baleto trupės artistų stipriosios savybės ir ko reikia, kad jie taptų nepralenkiami?

Čia šoka jauni ir perspektyvūs baleto artistai, ne tokie kaip aš (juokiasi). Jie treniruojasi kiekvieną dieną, kad būtų dar lankstesni. Neįveikiamos užduotys? Žmogaus galimybių ribos egzituoja tik mūsų galvose.

Net jei turėtume geriausius šokėjus pasaulyje, geriausią repertuarą, tai neveiks, jei visas teatras nedirbs ta pačia kryptimi. Tai reiškia, kad galime padaryti viską, ką galime, sunkiai dirbdami studijoje, lavindami šokėjų kūnus, liedami prakaitą ir atiduodami visą savo energiją scenoje, kad mūsų pastatymai būtų kuo profesionalesni. Visgi geriausias rezultatas bus pasiektas, jei tai bus ne tik baleto trupės darbas, o viso Klaipėdos valstybinio muzikinio teatro ir daugelio įvairiose teatro tarnybose dirbančiųjų pasiekta sėkmė, nes baletas - tai didžiulės komandos darbas.

Naujas teatro pastatas: ar tai atvers naujas galimybes baleto trupei ir jums?

Džiaugiuosi, kad artėja laikas, kai baleto artistai galės repetuoti naujoje baltoje salėje, su dar geresne grindų danga. Mūsų kasdieniniame darbe mažai kas keisis, tačiau Klaipėdos publika galės mėgautis spektakliais moderniame pastate miesto centre, tad aš tikiuosi, kad norinčiųjų ateiti ir išvysti mūsų pastatymus bus dar daugiau.

Apie ateities planus aš stengiuosi nepasakoti, nes esu prietaringas ir tiesiog galvoju, kad geriau turimų planų neviešinti.

Kas jus įkvepia darbui?

Mano motyvacija - kasdieniai darbo siurprizai. Lengva būti motyvuotam, kai tave kažkas nuolat stebina. Nauji įspūdžiai. Čia lyg naujų draugiškų santykių pradžia!

Kokie spektakliai jūsų mėgstamiausi?

Man nepatinka žodis „mėgstamiausi“. Kai manęs kažkas klausia, kokia mano mėgstamiausia spalva, aš paprastai atsakau, kad turime tiek daug spalvų ir jų atspalvių, tad kodėl turėčiau vieną kurią nors išskirti.

Gal šiandien man patinka mėlyna, bet rytoj aš išvysiu merginą su nuostabia oranžinės spalvos suknele ir įsimylėsiu šią spalvą. Taip ir su spektakliais. Kai dar mokiausi mokykloje, buvau pakvaišęs dėl klasikinio baleto, o kartu su bendraklasiais buvau matęs visas klasikinio baleto žvaigždes, tokias kaip Baryšnikovas, Nurejevas. Aš netgi bandžiau daryti piruetus ir sukinius kaip jie. Taigi, kai NDT gastroliavo mano mieste, aš šokau kaip jie. Vėliau, po kelerių metų, aš šokau teatre bei susižavėjau moderniu ir šiuolaikiniu šokiu bei pamiršau klasikinį baletą. Galiausiai supratau, kad nesvarbu, koks šokio stilius, svarbu, kad tau tai patinka, o gyvenimas visada nuostabus.

Man patinka ir dramos teatras, opera, pantomima, koncertai. Svarbiausia - kokybė ir kažkas, kas mane paliečia. Tad primenu: jei mergina graži - nesvarbu, kokios spalvos jos suknelė.

Ar randate laiko laisvalaikiui?

Aš labai mėgstu laipiojimą uolomis, bet kalnų Lietuvoje nėra. Tačiau savo šalyje, Čekijoje, aš neturiu jūros, tad Baltijos jūra Klaipėdoje - puiki kompensacija už patiriamus sunkumus.

Dar prieš metus aš nebūčiau patikėjęs, kad galiu atsikelti 5 val. 30 min. ryto, bėgti pajūriu šviečiant žvaigždėms, galiausiai šokti į geliančiai šaltą druskingą vandenį maudytis. Dabar tai darau kelis kartus per savaitę. Sunku patikėti? Bet man tai patinka!

Vizitinė kortelė

Čekų šokėjas ir choreografas Filipas Veverka (gim. 1978) baigė Brno konservatorijos baleto skyrių (1988-1996) ir iškart tapo Čekijos nacionalinio baleto trupės solistu (1996-2003). Vėliau - Tulsos, JAV (2003-2005), „Deutsche Oper am Rhein“ (2005-2009) baleto trupių solistas, Švedijos Karališkojo baleto trupės narys (2009-2010). 2003 m. buvo apdovanotas Čekijos aktorių sąjungos teikiama Talijos premija už Petručijaus vaidmenį spektaklyje „Užsispyrėlės sutramdymas“ kaip geriausias Čekijos baleto šokėjas. 2010-2013 m. dirbo laisvai samdomu šokėju Karlsrūhės, Viurcburgo (Vokietija), Brno teatruose ir Prahos nacionaliniame teatre (Čekija). Nuo 2013 m. įvairiuose Europos teatruose dirba kaip laisvai samdomas baletmeisteris, repetitorius ir choreografų asistentas. 2017 m. debiutavo kaip choreografas, Pilzeno teatre sukūręs viso vakaro trukmės šokio spektaklį „Manon“ pagal Aleksandro Glazunovo muziką. Vienas naujausių jo darbų - choreografija baletui „Sirano de Beržerakas“ Tirolio žemės teatre Insbruke (2022, Austrija).

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Raktažodžiai

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder