Benas Šarka: „Laiko nėra“
Prieš trejus metus prasidėjo kaip fotografinis pašnekesys tarp teatralo Beno Šarkos ir fotomenininko Remigijaus Treigio socialininiame tinkle „Fecebook“. Siųsdami vaizdus iš vietų, kuriose tuo metu atsiduria, šiedu menininkai kalbėjo čia apie viską: auksą, raugintus kopūstus, meilę, amžinus bučinius, karves, draugystę.
Klaipėdiečiai kūrėjai savo fotografinius pašnekesius publikavo netradicinės formos leidinyje - fotografijų albume-dėžutėje, kurioje sudėtos pavienės fotografijos. Albumas, pavadintas „Vidurnakt ir giliau“, 2019 m. metais buvo pripažintas gražiausia knyga konkurse „Klaipėdos knyga“.
Parodų salė - „Facebook“ siena
„Galbūt ir ciklas “Laiko nėra„ kada nors taps leidiniu“, - svarsto Benas, tačiau to nesureikšmina.
"Koks skirtumas, kur darai parodą? Menininkai rengia parodas Parodų rūmuose. Išleidžia tam tūkstančius eurų. Kiek žmonių per mėnesį aplanko tas parodas? Tie tūkstančiai eurų reikalingi tik tam, kad meno vadybininkai galėtų gyventi.
Vaizdą „Facebooke“ pamato daugiau žmonių nei parodoje. Mūsų pasirinkimas, kokį vaizdą kelsime. Daug kas kelia svetimus vaizdus ar kačiukų nuotraukas, aš keliu tai, kas man yra svarbu. Tai mano pasaulėjauta ir pasaulėžiūra", - sako Benas.
Miesto metraštininkas
Fotografijų ciklą „Laiko nėra“ B. Šarka kuria Klaipėdoje. Jame daugiausia fotografijų, kuriose miestas atrodo apleistas, daug griūvančių senojo miesto pastatų. Pats Benas tose fotografijose teatrališkai pozuoja neįprastai persirengęs, kartais nuogas, su kauke, su rekvizitu, atpažįstamu iš Beno spaktaklių ir performansų: kardais, gėlėmis, lygintuvu ir pan.
„Ne aš teatralizuoju miestą, o situacija. Pavyzdžiui, karas. Pažiūrėkite to laikmečio Klaipėdos fotografijas. Kaip atrodo mūsų miestas, kai per jį žygiuoja karių kolonos. Fotografijose “Laiko nėra„ - mano reakcija, atsakas į tai, ką šiandien kalba mūsų miesto erdvė“, - paaiškina Benas.
Pašnekovą liūdina šiuolaikinės Klaipėdos miesto transformacijos.
"Mes gavome dovanų seną vokišką miestą, kuris vienintelis Lietuvoje turėjo tramvajų. Galėjome jį atkurti...
Perėjome banditišką laikotarpį. Banditai tapo verslininkais, o Klaipėda jų UAB'u.
Kiek politikų žadėjo, kad Klaipėda taps gražesnė, geresnė, taps Amsterdamu... Tampa Disneilendu...
Kuo mes skiriamės nuo rusų? Rusijoje gal 70 procentų žmonių nieko nemąsto. O pas mus kiek procentų? Šiomis fotografijomis kalbu apie mūsų, klaipėdiečių, identitetą. Aš nieko neteatralizuoju", - sako pašnekovas.
B. Šarka pažymi, kad kuriant fotografijų ciklą „Laiko nėra“ jam svarbu užfiksuoti tai, kas Klaipėdoje yra šiuo metu.
Žiūriu į Raimondo Urbono Klaipėdos fotografijas, darytas 8-ame dešimtmetyje. Tada mieste dar nebuvo nė vieno dangoraižio. To, kas buvo, jau nėra.
Taip pat greitai neliks to, ką aš dabar fotografuoju. Tai autentiškos vietos, pastatai, kurie arba bus nugriauti, arba pakeisti neatpažįstamai.
Miesto architektai, kurie pasirašė visus leidimus, kad Klaipėda taptų tokia, kokia tapo, turėtų sėdėti kalėjime.
Kalbu ne apie pastatus, kalbu apie žmones.
Klaipėda yra senutė. Mes norime ją nugrimuoti kaip Barbę ir tam makiažui taškome milijonus, tačiau jos kūnas yra senas.
Žmonės dar ne to matė
Paklaustas, kaip praeiviai reaguoja į jo fotosesijas, B. Šarka numoja ranka. „Žmonės ne to yra matę. Jie paslapčia žiūri porno ir baisesnių dalykų yra matę. Įstatymai pas mus nieko nereiškia. Laisvė - stipriųjų teisė. Pas mus dėl 11 eurų gali areštuoti. O Dangės skverui iššvaistyta 11 milijonų eurų ir kaltų nėra? Siaubas! Tai juk visų mūsų mokesčių mokėtojų pinigai. Apie ką jis yra? Apie ką tie betono kubai vietoje suolų? Mes visi už tai esame atsakingi, nes laiko nėra“, - kalbėjo menininkas.
Naujausiose B. Šarkos fotografijose paliesta ir gamtos, ekologijos tema. „Debreceno gatvėje dabar iškirto medžius, nors įstatyme parašyta, kad medžius galima kirsti tik iki kovo 15 d. Tai kam tada rašomi įstatymai, jeigų jų nesilaikoma?“ - retoriškai klausė B. Šarka.
Rašyti komentarą