Petras Gražulis siūlo kreiptis į teisėsaugą - ištirti, kodėl elektra brangsta daugiau nei visoje ES
(3)PROJEKTAS
LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS
REZOLIUCIJA
KREIPIMASIS Į TEISĖSAUGOS INSTITUCIJAS DĖL ELEKTROS KAINŲ SITUACIJOS LIETUVOJE
Lietuvos Respublikos Seimas (toliau – Seimas), konstatuoja, kad Lietuvoje yra pačios didžiausios elektros ir kitų energetinių išteklių kainos visoje ES ir jos toliau nepaliaujamai kyla, vis labiau atitrūkdamos nuo kaimyninių šalių analogiškų kainų. Toks žymiai didesnis nei pas kaimynus energetikos kainų nestabdomas didėjimas žlugdo Lietuvos žmones ir verslą. Ar tikrai šie procesai susiję tik su tuo, kad patys gaminame tik 30 proc. Lietuvoje sunaudojamos elektros energijos?
Atėjus į valdžią konservatoriams, energijos ir ypač elektros kainos kildavo visada, todėl kyla įtarimų, kad ir šis elektros kainų šuolis, didesnis, nei regione, yra galimai susijęs su valdančiaisiais politikais, kurie galimai padeda savo bendrininkams – elektros perpardavinėtojams bei kitiems elektros rinkos subjektams neteisėtai pelnytis kaip pretekstu naudojantis Rusijos karu prieš Ukrainą ir pasaulinėmis energetikos kainų kilimo tendencijomis.
Seimas, atsižvelgdamas į aukščiau išvardintas aplinkybes,
n u t a r i a:
1 straipsnis. Kreiptis į LR Generalinę prokuratūrą, Valstybės saugumo departamentą, Specialiųjų tyrimų tarnybą bei Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybą ir prašyti įvertinti, ar atskirų Lietuvos pareigūnų veiksmuose, sudariusiuose sąlygas elektros energijos perpardavinėtojams bei kitiems elektros rinkos subjektams neteisėtai gauti nepagrįstą naudą, nėra nusikaltimo sudėties:
1. Kodėl nėra reguliariai viešai skelbiamos elektros pirkimo ir pardavimo kainos visoje elektros gamybos, perdavimo ir pardavimo grandinėje;
2. Kodėl valstybės kontroliuojama įmonė AB „Ignitis grupė“ perka elektrą iš savo pačios dukterinių įmonių „Ignitis gamyba“ ir „Ignitis Renewables“ labai brangiai per biržą, užuot pirkę tiesiogiai ir pigiai – juk nėra jokio įstatyminio reguliavimo, kuris tai draustų;
3. Kodėl valstybės per akcijų paketus kontroliuojamų elektros gamybos, perdavimo ir pardavimo grandinėje dalyvaujančių įmonių pelnai nėra apriboti iki 5 proc., kaip tai numatyta įstatyme. Ir kas iš elektros tiekėjų gauna naudą iš šios schemos.
4. Garantinio tiekimo kaina yra nustatoma prie praėjusio mėnesio biržos vidutinės kainos pridedant elektros perdavimo tinklo paslaugų kainą (9,342 ct/kWh), taip pat 21 proc. PVM ir 25 proc. pelno maržą! Ar toks valdančiųjų žūtbūtinis noras priversti visus gyventojus dalyvauti liberalizuotoje elektros rinkoje, į kurią įleisti buvo ne tik elektros gamintojai, bet ir elektros perpardavinėtojai, baudžiant liekančius garantiniame tiekime penkis kartus didesne pelno marža, nėra viešo intereso pažeidimas,
5. Jei elektros kainų skirtumą tarp Lietuvos ir kaimyninių šalių bandoma paaiškinti mažesniais elektros generavimo pajėgumais Lietuvoje, kodėl valdantieji atidėjo antrojo jungties su Lenkija statybą;
6. Ar kuriant ir įtvirtinant „Nordpool“ biržos veikimo mechanizmą (algoritmą), įgalinantį gauti normalioje rinkoje neįsivaizduojamus pelnus, nebuvo atskirų Lietuvos pareigūnų piktnaudžiavimo savo pareigomis elementų? Kodėl kitos Europos šalys kreipėsi į EK prašydamos pakeisti šį gyventojus ir verslą skurdinantį algoritmą dar 2022 kovo mėn., o Lietuvos valdžia delsė tai daryti iki šiol;
7. Ar nebuvo korupcinių interesų privatizuojant AB „Ignitis grupės“, 27 proc. valstybei priklausančių jos akcijų? Jei reikėjo kelių šimtų milijonų eurų energetikos plėtrai, tai juos galima buvo pritraukti be akcijų privatizavimo skolinantis tarptautinėse rinkose su valstybės garantija. Dabar šis privatizavimas trukdo tiekti elektrą gyventojams ir verslui už savikainą, nes naujieji akcininkai siekia viršpelnių (kodėl įstatyme nėra jiems nustatyta 5 proc. pelno marža?);
8. Ar dalinai privatizuojant AB „Ignitis grupę“, jos vadovas Rokas Masiulis bei kiti pareigūnai nesiekė asmeninės naudos?
9. Ar Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos pareigūnų veiksmuose neužkardant elektros kainos neadekvataus augimo nėra nusikaltimo sudėties?
10. Jei parduotuvių tinklas „MOKI-VEŽI ir su juo susijusios įmonės, pasinaudodamos viešai neprieinama informacija, sudarė labai naudingą elektros įsigijimo sutartį, ar tokiu atveju ministras D. Kreivys nepiktnaudžiavo tarnybine padėtimi;
11. Ar ministras D. Kreivys savo darbo pradžioje iškart sustabdydamas 700 MW elektros vėjo parko statybą, nepažeidė viešo intereso?
12. Ar nebuvo pažeistas viešasis interesas nustatant 2 MW limitą saulės ir hibridinėms (saulės ir vėjo) elektrinėms - dėl šio apribojimo nauji saulės ir vėjo energijos gamintojai negauna iš AB „Litgrid“ ir AB „Energijos skirstymo operatorius“ (ESO) prisijungimo sąlygų ir leidimų, kas labai trukdo atpiginti elektros kainą;
13. Kodėl ir kieno iniciatyva buvo sunaikinti tris kartus pigesnio kuro - mazuto blokai Elektrėnų elektrinėje, kurie galėjo gaminti 600 MW elektros. Dabar su jų pagalba elektros kainos gamyba Lietuvoje būtų du kartus pigesnė, nei gaminant elektrą iš dujų. Ar šiuose veiksmuose nėra nusikaltimo sudėties?
14. Ar panašus biokuro ,įskaitant malkas, brangimas gyventojams, nėra tyčia sukeltas aukščiau minėtų pareigūnų, siekiančių bet kokia kaina pasipelnyti gyventojų ir verslo sąskaita?
Teikia: Seimo narys Petras Gražulis
Rašyti komentarą