„Svarbiausias vaidmuo „Apple“ istorijoje, be abejo, tenka vienam iš jos įkūrėjų Steve‘ui Jobsui. Tai buvo charizmatiškas lyderis, turėjęs aiškią kryptį, viziją, o kartu ir savo keistenybių, kurios neliko nepastebėtos. Kita vertus, įvairiausių pėdsakų „Apple“ istorijoje paliko ir kiti darbuotojai, kurie, kaip sako kompanijos šūkis, galvojo kitaip“, – šypteli specialistė Rimantė Marcišauskienė.
Ji pristato netikėtų faktų apie „Apple“ septintuką – ar apie visus juos buvote girdėję?
0. Ne, tai ne klaida – sąrašą pradedame nuo nulio. Nes būtent toks buvo Steve‘o Jobso „Apple“ darbuotojo kortelės numeris. Formuojant „Apple“ direktorių tarybą buvo nuspręsta sudaryti darbuotojų sąrašą ir jame žmones išrikiuoti pagal tai, kada jie pradėjo dirbti „Apple“.
Eilę sudaryti apsiėmė pirmasis „Apple“ direktorius Michaelas Scottas, kuris 1 numerį priskyrė kitam „Apple“ įkūrėjui Steve‘ui Wozniakui, o S. Jobsą paliko antrą. Pastarąjį tai suerzino, todėl galiausiai S. Jobsas išsikovojo skaičių 0.
1. S. Jobsas priėmė daug svarbių sprendimų „Apple“ kompanijoje, tačiau anaiptol ne visus. Antai ikona tapusį kompiuterių prekės ženklą „Macintosh“ pasiūlė kompanijos darbuotojas Jefas Raskinas, kuriam itin patiko makintošo (McIntosh) veislės obuoliai.
Iš pradžių tai buvo tik vidinis projekto pavadinimas, o S. Jobsas siekė jį pakeisti į „Bicycle“ (liet. dviratis), visgi pirmasis pavadinimas kompanijoje taip prilipo, kad „Macintosh“ taip ir liko iki galutinio produkto starto bei tapo vienu stipriausių „Apple“ prekių ženklų.
2. Nedaug kompanijų pasaulyje gali pasigirti sukūrusios gyvūnus. „Apple“ viena iš tų nedaugelio. Ar kada girdėjote apie „Dogcow“ (liet. šuokarvė)? Toks šuns ir karvės „hibrido“ paveikslėlis buvo įtrauktas į „Cairo“ piktogramų šriftą pirmajame „Macintosh“ kompiuteryje. Taip pat šį paveikslėlį buvo galima pamatyti renkantis dokumento spausdinimo parinktis, ant popieriaus orientavimo pavyzdžio.
Šuokarvė tapo savotišku prakąsto obuolio programuotojų talismanu, jai net buvo suteiktas vardas, Clarus, o darbuotojų sulipdytą garsą „moof“ (neva taip „kalba“ šuokarvė) buvo galima rasti visose operacinės sistemos versijose iki „Mac OS X“. „Apple“ net užregistravo „Dogcow“, „Clarus“ ir „Moof“ garso prekių ženklus.
3. Šuokarvė taip ir netapo produktu, kuris neštų pelną „Apple“, tačiau kompanija tikrai turi kuo pasigirti. Vien per praėjusius metus „Apple“ gavo 111,4 mlrd. dolerių pajamų ir uždirbo 28,8 mlrd. dolerių pelno, o kompanijos grynųjų pinigų atsargos siekia įspūdingus 195 mlrd. dolerių. Kompanijos sėkmingiausiu ir pelningiausiu produktu išlieka „iPhone“.
Naujausiais duomenimis, visame pasaulyje yra daugiau nei milijardas aktyvių „iPhone“ telefonų, o bendrai naudojamų „Apple“ produktų skaičius siekia 1,65 milijardo – įskaitant „Mac“ kompiuterius, „iPad“ planšetes, „Apple Watch“ laikrodžius ir kitus įrenginius. Aktyviais laikomi tie įrenginiai, kurie per paskutines 90 dienų buvo prisijungę prie kokių nors „Apple“ paslaugų.
4. Šiandien „Apple“ yra didžiausia IT kompanija pasaulyje, tačiau sėkmė ją lydėjo ne visada. Juodžiausią laikotarpį „Apple“ išgyveno praėjusio amžiaus paskutiniame dešimtmetyje, kuomet, išvijus įkūrėją S. Jobsą, buvo bandoma aprėpti kuo daugiau rinkų.
„Apple“ gamino ne tik kompiuterius, monitorius, spausdintuvus, klaviatūras, bet ir pristatė savo fotoaparatą „Apple QuickTake“, kompiuterinių žaidimų konsolę „Apple Pippin“, televizoriaus ir kompiuterio hibridą „Macintosh TV“, delninį kompiuterį „Newton“, o vienu metu „Apple“ net turėjo savo drabužių liniją. Visos šios naujovės nesulaukė sėkmės, o prie vairo grįžus S. Jobsui kompanija atsisakė pašalinių veiklų ir visą dėmesį sutelkė į kompiuterinę įrangą.
5. S. Jobsas buvo išskirtinė asmenybė, kurio poelgiai neretai nustebindavo. Antai buvęs „Apple“ darbuotojas Amitas Chaudhary prisiminė, kaip gavęs pirmąjį „iPod“ prototipą S. Jobsas jį patyrinėjo, įvertino, pasvėrė rankomis ir pareiškė, kad grotuvas per didelis. Inžinieriai vadovui puolė aiškinti, kad padarė viską, ką galėjo, ir įrenginys jau negali būti mažesnis.
Akimirką patylėjęs, S. Jobas priėjo prie akvariumo ir „iPod“ prototipą įmetė į vandenį. Įrenginiui nusileidus ant dugno, iš jo pakilo oro burbulai. „Tai yra oras. Vadinasi, viduje yra vietos. Padarykite mažesnį“, – pareiškė S. Jobsas.
6. „Apple“ garsėja itin griežtomis konfidencialumo taisyklėmis, o su naujais produktais dirbantys žmonės kartais gali pasijusti it slaptieji agentai. Įdomu tai, kad kiekvienam projektui „Apple“ darbuotojai suteikia kodinį pavadinimą.
Pavyzdžiui, „iPhone“ gimė iš „Project Purple“ (liet. purpurinis projektas), „Apple Watch“ viduje vadinti tiesiog „Gizmo“ (daiktelis), spalvingieji „iMac G3“ – „Life Savers“ (gelbėtojai), o kompiuteris „Power Macintosh 7100“ buvo pramintas amerikiečio astronomo Carlo Sagano vardu.
Beje, įdomi istorija nutiko 1995 metais: kompanija sužinojo, kad jos konkurentė dirba su „Windows 95“, kurį „Microsoft“ viduje vadino projektu „Chicago“ (Čikaga). Iki tol naują „Mac OS“ versiją viduje vadinę „Mozart“ (Mocartas), darbuotojai kodinį pavadinimą pakeitė į „Capone“ pagal garsųjį Čikagos gangsterį.
„Apple“ © SCANPIX nuotr.
Rašyti komentarą