Hugo Šojaus muziejaus kvietimu skaičiau paskaitą pačiam sau naujai atrasta tema. Dvariškoje aplinkoje.
Tai buvo pirmas kartas, kai teko analizuoti būtent Kuršių marių ir Nemuno deltos švyturių istorijas, ir patekau į visiškai kitonišką pasaulį.
Jei pajūryje švyturių paskirtis yra labiau aiški, tai Nemuno deltoje susiduriame su unikaliais atvejais.
Pavyzdžiui, Pervalkos arba Ventės rago švyturiai.
Abu žymėjo pavojingas vietas, o Žirgų rago švyturys – dar ir laivakelį, tačiau nauja yra, kam jie buvo skirti.
Ne burlaiviams, ne krovinius gabenusiems laivams, o kurortinės epochos aukso amžiaus garlaiviukams.
Radau puikų 1930 m. turistinį bukletą su pažymėtais iš Klaipėdos į Juodkrantę, Nidą, Pilkopą,
Krantą plaukusių garlaivių „Margarete“ (švartavosi Klaipėdoje, Pietų rage), „Memel“, „Cranz“ maršrutais.
Visi jie praplaukdavo visai šalia Pervalkos švyturio.
O nustebino kitas maršrutas, kuriuo iš Klaipėdos plaukė garlaiviukai „Phönix“, „Condor“, „Germania“, ir jų maršrutas driekėsi Kuršių mariomis pro Ventės rago švyturį, Atmatą, Nemuną iki Tilžės, Labguvos.
Uostadvario švyturys – apskritai fenomenalus, nes prie jo virė kisielių, vadavo sielas ir sėlindavo.
Čia, žinoma, kalambūras, nes vaikai nežinojo, kas yra sielinininkai. Jiems ir buvo skirtas šis švyturys, rodęs posūkį į Miniją, o iš jos - į Karaliaus Wilhelmo kanalą.
Žodžiu, vėl per 100 skaidrių, visiškai naujai paruošta (savo nuostabai užtrukau net 6 valandas) medžiagą, kuri buvo skirta jau nebe pajūrio, o pamario auditorijai.
Labai džiugu.
Švyturių metai nukeliavo į šį kraštą.
Ačiū Šilutės Hugo Šojaus muziejaus direktorei Indrė Skablauskaitė už šiltą priėmimą dvare, o susirinkusiai publikai – už tikrai nuoširdų susidomėjimą mūsų švyturiais.
Paskaita truko pusantro valandos, bet prašvilpė labai greitai.

Rašyti komentarą