Palangos politikų sprendimas nuo kitų metų apmokestinti įvažiavimą į didžiausio šalies kurorto teritoriją vieniems kelia šypseną, kitiems - pyktį. Mat savivaldybės tarybos patvirtintame projekte neaiškiai apibrėžta, kas turės mokėti 5 eurų vienkartinį mokestį, o kas - ne.
Diskusijų taip pat kelia vienodas transporto priemonių traktavimas, nes ir mažiuko dviviečio automobilio, ir galingo, aplinką teršiančio traktoriaus vairuotojui numatytas toks pat mokestis.
Kad dokumentas patvirtintas paskubomis, pripažįsta ir pati kurorto valdžia, todėl jis bus tobulinamas.
Daug neaiškumų
Liepos pradžioje Palangos taryba nusprendė nuo kitų metų atsisakyti vadinamojo pagalvės mokesčio ir vietoj jo įvesti naują - už įvažiavimą į miesto teritoriją. Šis mokestis bus taikomas tiek Palangoje, tiek Šventojoje ir renkamas nuo gegužės 15 iki rugsėjo 15 dienos. Vienkartinė paros įmoka sieks 5 eurus, savaitės - 25 eurai, sezoninė - 300 eurų.
Pamėginus išsiaiškinti, kokių transporto priemonių įvažiavimas bus apmokestinamas, o kokių - ne, tenka atsitrenkti į abstrakčių sąvokų sieną. Sprendimo projekto aiškinamajame rašte transporto priemonė apibrėžiama taip: „Tai priemonė žmonėms ir (arba) kroviniams, taip pat ant jos sumontuotai stacionariai įrangai vežti. Ši sąvoka taip pat apima traktorius, savaeiges mašinas ir eismui ne keliais skirtas transporto priemones.“ Taigi sunku suvokti, ar reikės mokėti už įvažiavimą motociklininkams, mopedų, motorolerių savininkams.
Nuostabą kelia ir tai, kad traktoriai ir mažo darbinio tūrio varikliais varomi automobiliai yra sugretinami. Dar daugiau klausimų kyla dėl keturračių: kodėl nuspręsta juos išskirti („eismui ne keliais skirtos transporto priemonės“) ir apmokestinti įvažiavimą, kai šių žemės ūkio technikai priskiriamų transporto priemonių savininkai plentais beveik nevažinėja. Keturračius jie paprastai atsigabena priekabomis. Be to, labai dažnai keturračiai būna be valstybinių numerių, nes jais mėgstama važinėtis draudžiamose vietose: kopose, paplūdimiuose ir pan.
Niša sukčiauti
Buvęs Palangos vicemeras Saulius Simė LŽ teigė, jog sprendimas buvo priimtas skubotai ir sukėlė daugiau maišaties nei aiškumo. „Negaliu atsakyti, kaip bus dėl motociklų, motorolerių... Pagal tą formuluotę net įvažiavimas dviračiais gali būti apmokestinamas, nes jie taip pat yra transporto priemonės. Akcentavome, kad įvažiavimo mokestis - ne pasipelnymo šaltinis, o siekis sureguliuoti transporto srautus kurorte ir sumažinti oro taršą jame. Bet dabar tiek pat turės mokėti ir „Smart“, ir sovietinio traktoriaus vairuotojai. Nėra logikos. O keturračiai apskritai nevažinės plentu į Palangą“, - svarstė jis.
Ėmus gilintis į naująją tvarką paaiškėjo, kad apmokestinti planuojama tik tas transporto priemones, kurių priekyje yra valstybiniai numeriai. Tad motociklai, mopedai ir motoroleriai į šią grupę nepatenka, jų savininkams mokėti už įvažiavimą nereikės.
Tačiau čia iškyla dar vienas niuansas - galimybė sukčiauti. „Jei, kaip numatyta, kamera filmuos tik priekinius mašinos valstybinius numerius, tada to mokesčio bus galima lengvai išvengti. Likus 10 metrų ar daugiau iki nuskaitymo įrenginio uždengi valstybinius numerius ir važiuoji sau be mokesčio. O kodėl užpakalinių kamera nefiksuos? Labai skubotas sprendimas, keliantis vis daugiau klausimų. Patvirtinta tvarka - nei lupta, nei skusta“, - LŽ sakė Palangos tarybos narys Eimutis Židanavičius.
Jis atkreipė dėmesį į tai, kad kokybiškam naujosios tvarkos dokumentui parengti politikai turėjo daugiau kaip metus, nes diskusijos apie įvažiavimo į Palangą rinkliavą prasidėjo senokai. „Skubėta kuo greičiau, tiesiog strimgalviais patvirtinti naująją tvarką. Juk reikia organizuoti viešojo pirkimo konkursą. Kitas dalykas: aiškinama, kad dėl įvažiavimo mokesčio bus geriau poilsiautojams, esą pinigai grįš į infrastruktūrą. Žmonės per metus sumokėdavo apie 200 tūkst. eurų pagalvės mokesčio, o iš naujojo ketinama surinkti apie 3 mln. eurų. Tai kur čia nauda poilsiautojams, jei teks 10 kartų brangiau mokėti?“ - klausė E. Židanavičius.
Dar tikslins
Darbo grupės dėl naujosios rinkliavos įvedimo vadovas Julius Tomas Žulkus, LŽ paprašytas pakomentuoti sprendimo projekte vartojamas sąvokas, irgi negalėjo paaiškinti kai kurių formuluočių.
„Kodėl abstrakčiai įvardytos visos savaeigės transporto priemonės? Ėmėme sąvokas iš Lietuvos Respublikos įstatymų, ne patys sukūrėme, rėmėmės Kelių eismo taisyklėmis. Supraskite, tas dokumentas, kurį taryba patvirtino liepos pradžioje, tėra politinis sprendimas, o techniniai niuansai atsiras vėliau“, - tvirtino Palangos miesto tarybos narys J. T. Žulkus. Jis užtikrino, kad motociklininkai tikrai neturės mokėti už įvažiavimą.
„Kodėl mašinos neišskirtos pagal svorį? Toks buvo sprendimas. Manome, kad papildomai statyti svarstyklių netikslinga. Dabar bus rengiami techninės užduoties dokumentai, detalus rinkliavos įvedimo ir jos reguliavimo projektas. Jame ir atsispindės visi niuansai“, - paaiškino politikas. Ir pridūrė, kad elektromobiliai nebus apmokestinami.
Taip pat svarstoma galimybė kurorto prieigose statyti daugiaaukštį garažą, kuriame poilsiautojai už simbolinį mokestį galėtų palikti savo mašinas ir pasiekti Palangą pėsčiomis arba viešuoju transportu.
Nuo vietinės rinkliavos bus atleidžiami gyventojai, deklaravę gyvenamąją vietą Palangoje, čia pagal darbo sutartis dirbantys asmenys, specialiosios, avarinės ar operatyvinės tarnybos, vykstančios į kurortą pagal iškvietimus.
Rašyti komentarą