Sunkiasvorių mašinų įlaužtas grindinys, šiukšlėse skęstantys konteineriai ir dėl to į aukštumas pakilęs mokestis už jų išvežimą bei nuolat slankiojantys nepageidaujami asmenys. Didžiausios garažų eksploatavimo bendrijos Tauragėje „Jovaro“ teritorija buvo virtusi kuo tik nori –šiukšlynu, vagių taikiniu, nelegalaus verslo buveine, maisto sandėliais ar „ralistų“ trasa, – tik ne lengvųjų transporto priemonių statymo bei saugojimo aikštele. Neapsikentę chaoso, bendrijos nariai nusprendė imtis papildomų apsaugos priemonių: atnaujinti leidimų įeiti ir įvažiuoti į bendrijos teritoriją sistemą. Nuo pavasario į T.Ivanausko gatvėje garažus gali patekti tik tie, kurie turi specialų leidimą, o sunkiasvorių mašinų eismas išvis uždraustas.
Ne mašinas laikė, o „verslus“ suko
Bendrija „Jovaras“ eksploatuoja beveik 600 garažų. Didžioji dalis jų priklauso privatiems asmens, trys – vienai įmonei, vienas – Tauragės rajono savivaldybei. Tačiau retai savininkai patys naudojasi savo nuosavybe. Dažniausiai jie garažus išnuomoja, o kai kurie nuomininkai, pasak bendrijos pirmininko Juozo Astrausko, juose ima vykdyti nelegalią veiklą.
– Sunku žmonėms išgyventi, tad visi verčiasi kaip kas išmano. Nieko čia blogo. Bet jeigu tavo darbinė veikla ima kenkti bendrajai nuosavybei – tai jau ne kas. Tokius „verslininkus“ reikėtų skųsti policijai, – įsitikinęs garažų bendrijos pirmininkas J.Astrauskas.
Pasak jo, dalis jų garažuose ėmė sandėliuoti maisto atsargas. Kiti, besiverčiantys automobilių remontu, atlikusias dalis ėmė krauti į bendrus konteinerius ar įvairiomis darbui naudojamomis medžiagomis teršė aplinką.
– Po remonto darbų atlikusių mašinų kėbulų juk iš bendrijos niekas dykai nepriima. Kur mums juos reikėjo dėti? Suvalgyti? – piktinosi pirmininkas. – Nepageidaujamomis šiukšlėmis „Jovaro“ teritorijoje atsikratydavo visi, kas tik panorėdavo.
Tauragėje atsiradus rusiško kuro perpardavinėtojų, „Jovaro“ garažuose ėmė lankytis vis daugiau sunkiasvorių mašinų. Jos užstatydavo įvažiavimus, gadindavo aikštelės grindinį. Dėl neribojamo greičio neretai įvykdavo ir eismo įvykių.
– Ko tik nebūdavo. Viena moteris netgi pristatė šuns būdų, laikė juos garažuose. Sukontroliuoti situaciją darėsi vis sudėtingiau, – teigė pirmininkas.
Dieną saugo ženklai, naktį – spyna ir sargai
Kai 2010 metais mokestis už šiukšlių išvežimą iš garažų pasiekė 1600 litų, bendrijos „Jovaras“ įgaliotiniai nusprendė nebedelsti. Dar praėjusių metų rudenį jie nutarė atnaujinti leidimų sistemą. Tam netrukus pritarė ir visuotinis narių susirinkimas (gauta 320 balsų „už“, prieštaraujančių nebuvo). Susilaikė tik balso teisės neturintys, tačiau susirinkime dalyvavę nuomininkai. Pasak pirmininko, būtent jie, o ne tikrieji garažų savininkai ir kėlė daugiausiai bėdų. Keletas jų ir dabar priešinasi atnaujintai sistemai. Vienas, paprašytas parodyti leidimą, neseniai netgi grasino sargą užmušiąs. Pastarasis, pasak pirmininko, garažuose laiko keturračius, su kuriais nesibodi pasivažinėti ir „Jovaro“ bendrijos teritorijoje. Po kelionių šalindamas nuo jų purvą, vaikinas nuolat teršia bendrą aplinką.
Nutarus daugumai prie įvažiavimo į garažų teritoriją, suderinus su Tauragės rajono Saugaus eismo komisija bei Tauragės vyriausiuoju policijos komisariatu, pavasarį išdygo trys kelio ženklai: ribojantys motorinių transporto priemonių eismą bei greitį (iki 20 km/h) ir „be leidimo įvažiuoti draudžiama“. Pastarieji „saugo“ dienos metu – nuo 5 iki 21 valandos. Naktį tvarką garažų teritorijoje prižiūri sargas. Be to, įvažiuoti neleidžia ir tvirtai užverti vartai. Tik pamatęs vairuotojo rankose leidimą sargas skuba juos atrakinti.
– Atnaujinus šią sistemą visi greitai pasijuto saugesni. Be to, mokestis už šiukšlių išvežimą sumažėjo net keturis ar penkis kartus. Ėmėme rūšiuoti atliekas, tad specialiai tam skirti konteineriai nieko bendrijos nariams nekainuoja, – vardija privalumus J.Astrauskas.
Teigiamų rezultatų sakė greitai pajutę ir vienas po kito su pirmininku užsukę pasilabinti garažų savininkai ar nuomininkai. Jų nuomone, sugriežtinus įvažiavimą į teritoriją chaosas dingo.
Tvarką prižiūri ir policija
J.Astrauskas suskubo pademonstruoti ir patį leidimą. Vienoje jo pusėje įrašyti sargo, buhalterės bei pirmininko kontaktiniai duomenys, leidimo numeris, kitoje – savininko vardas ir pavardė bei du numeriai – pastarajam priklausančio garažo ir telefono.
– Anksčiau galiojusiuose leidimuose buvo įrašytas ir garažo savininko automobilio numeris. Žinodami, kad viena šeima dažniausiai važinėja ne viena transporto priemone arba tiesiog atsižvelgdami į dažną jų keitimą, nusprendėme šio punkto neįtraukti, – teigė J.Astrauskas.
Garažo savininkui išduodami du leidimai. Jis juos gali perduoti naudotis bet kam. Todėl kilus įtarimui net ir dienos metu atvykusio į garažus asmens gali būti paprašoma parodyti leidimą. Jei abejonė neišsisklaido ir jį išvydus, skambinama leidime nurodytu savininko telefono numeriu. Tik tada paaiškėja, ar savininkas suteikė teisę „sulaikytam“ asmeniui naudotis leidimu. Jei ne, pašalinio asmens paprašoma pasišalinti. Pastarajam nesutikus rakinami vartai ir kviečiama policija. Ji, beje, labai dažnai budi netoliese. Kaip teigia J.Astrauskas, seka mašinas su kitos šalies numeriais.
– Kiekvienas vairuotojas turi paisyti galiojančių kelių eismo taisyklių (KET). Pažeidusiems jas gresia bauda. Paskutinį kartą policininkai kviesti prieš kelias savaites, kai dienos metu „Jovaro“ teritorijoje reikėjo sutramdyti vieną „paraliuoti“ nusprendusį asmenį, – teigė J.Astraukas.
Atnaujinus leidimų sistemą keletas bendrijos narių ėmė nerimauti, jog prie jų nuosavybės uždrausta įvažiuoti net ir statybines medžiagas ar buitinę techniką atvežančioms mašinoms.
– Transporto priemonė, neviršijanti 3,5 tonos, yra laikoma lengvąja. Tokioms į garažų teritoriją įvažiuoti nėra draudžiama, – susirūpinusius narius nuramino J.Astrauskas.
Tikrinama tik paskundus
Tauragės vyriausiojo policijos komisariato atstovė spaudai Simona Šniaukštaitė pasakyti, kiek konkrečiai surašyta KET pažeidimų, padarytų bandant įvažiuoti į „Jovaro“ bendrijos teritoriją, negalėjo.
– Įvažiavimas į bendriją niekuo nesiskiria nuo kokios kitos sankryžos. Atskiros statistikos nevedame. Kad nuolat toje vietoje budėtų patruliai – taip tikrai nėra ir nebus, – teigė S.Šniaukštaitė. – Garažai – padidintos rizikos vieta, kurioje gali klestėti „šešėlinė veikla“, tačiau ir apie tai nieko konkretaus šiuo metu negaliu pasakyti.
O Tauragės apskrities Priešgaisrinės gelbėjo valdybos Valstybinės priešgaisrinės priežiūros skyriaus viršininkas Tadas Vosylius priminė, jog specialioje taroje garaže laikomo kuro kiekis negali viršyti 40 litrų. Tad gavę iškvietimą dėl nelegaliai parduodamo kuro šios institucijos atstovai dėl to sureaguoti privalėtų, tačiau į garažą galėtų pakliūti tik savininkui leidus. Šių metų vasario mėnesį jiems teko lankytis „Jovaro“ bendrijos teritorijoje, kai viename garažų kilo gaisras.
Klaipėdos regiono aplinkos apsaugos departamento Tauragės rajono agentūros vedėjas Romas Jurgelionis atsiminė tik vieną atvejį pernai, kai teko vykti į „Jovaro“ garažus.
– Važiavome gavę iškvietimą dėl atliekų. Tačiau pažeidėjo tada neradome. Vykdyti veiklą garažuose savininkai, žinoma, gali. Žiūrint, kokia tai veikla. Jei ji teršia gamtą ir sulaukiame dėl to skundo – baudžiame, – teigė R.Jurgelionis.
Tauragės apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos pareigūnai, pasak spaudos atstovo Laimono Rimkaus, jokių reidų „Jovaro“ garažuose šiais metais nevykdė.
Kenkia nuomininkas, nukenčia savininkas
Apie tai, kad daugiausia problemų kelia garažus besinuomojantys asmenys, stengiamasi informuoti ir pačius jų savininkus. Pastarieji skatinami pasirašyti pavyzdines nuomos sutartis.
– Policijai išaiškinus „šešėlinio verslo“ irštvą garaže nukenčia ne tik nelegalią veiklą vykdantis nuomininkas, bet ir garažo savininkas. Pastarojo nuosavybė gali būti konfiskuojama, o dėl mokesčių vengimo už nepasirašytą nuomos sutartį jam dar tekti sumokėti baudą, – perspėjo J.Astrauskas.
Anot pirmininko, panaši leidimų sistema dar nėra niekur įvesta. Nors ant garažų eksploatavimo bendrijos „Aušra“ pastato ir galima išvysti įvažiavimą į teritoriją draudžiantį ženklą, jis išmargintas teptuku ant sienos ir nėra suderintas nei su Saugaus eismo komisija, nei su policija.
Kelių ženklus bendrija „Jovaras“ įsigijo iš lėšų, surinktų parduodant garažų savininkams tris litus kainuojančius leidimus.
Rašyti komentarą