Nauji iššūkiai ir atradimai aštuntosiose „Jauno teatro dienose“

Nauji iššūkiai ir atradimai aštuntosiose „Jauno teatro dienose“

Paskutiniąją rugpjūčio savaitę Klaipėdoje jau aštuntąjį kartą vyko teatro festivalis „Jauno teatro dienos“ (JTD). Klaipėdos jaunimo teatro (KJT) organizuojamas renginys šiemet žiūrovus pasitiko neįprastu metų laiku, sumažintu formatu bei atsisakęs užsienio dalyvių. Visgi, JTD savaitė įrodė, kad susitikimai „Jauno teatro dienose“ kūrėjams reikalingi ir būtini, o aktyvus kūrybinis laikas festivalio dirbtuvėse davė puikią pradžią naujajam teatro sezonui tiek Klaipėdoje, tiek visoje Lietuvoje.

Festivalio programos naujovės kelią džiugesį

Įprastai ankstyvą pavasarį vykstančios „Jauno teatro dienos“ šiemet buvo perkeltos į rugpjūčio pabaigą, tačiau dauguma visus metus dėliotų festivalio planų išliko. Pagrindinė šių metų renginio naujovė – tai dvi kūrybinių dirbtuvių programos SPRINT ir LONG, kuriose skirtingais principais kūrė teatro profesionalų komandos. SPRINT komandose dirbę kūrėjai savo pasirodymams parengti turėdavo po dvi dienas, o LONG komandos visą savaitę kūrė vieną ir tą patį spektaklį.

Klaipėdos jaunimo teatro direktorius ir vienas iš festivalio organizatorių Tomas Jankauskas sako, kad LONG programa leido po ilgų karantino mėnesių ir laisvesnio vasaros laikotarpio vėl pasijusti spektaklio statymo įkarštyje.

„Dar prieš festivalį kurdami LONG programą neturėjome lūkesčių, kad JTD savaitės pabaigoje pamatysime du pilnaverčius spektaklius. Negalime sukurtų darbų taip vadinti ir dabar, visgi jie liks festivalio rėmuose ir nebus kartojami. Tačiau LONG grupių kūrėjų susitelkimas ir maksimalizmas nustebino: matydami kaip aktoriai nuolat repetuoja, ne visada suspėja į pietus ar vakarienę, pasijutome lyg paskutiniąją premjerinę savaitę. Tai įkvepia ir rodo, kad JTD programos eksperimentai visada nuveda netikėtu, įdomiu ir džiuginančiu keliu,“ - mintimis apie pasibaigusių „Jauno teatro dienų“ naujoves dalinosi T. Jankauskas.

Savų pliusų ir minusų KJT direktorius įžvelgė ir tame, kad „Jauno teatro dienos“ pirmą kartą vyko vasarą. Pasak jo, nors rugpjūtį vykusiame festivalyje buvo galima idėjiškai pasiruošti prasidedančiam teatro sezonui, visgi, kūrėjų tokiu laiku sulaukti sunkiau. Dauguma aktorių, režisierių, scenografų, dramaturgų jau ruošiasi rudens premjeroms, tad gali būti, kad 2021-aisiais „Jauno teatro dienos“ vėl sugrįš pavasarį.

SPRINT komandos nagrinėjo mūsų ydas ir dorybes

Dvi festivalio programos sukūrė skirtingas galimybes atsiskleisti kūrybinėse dirbtuvėse dalyvavusiems kūrėjams. Iš aktorių, režisierių, dramaturgų ir scenografų sudarytos grupės gavo labai skirtingas inspiracijas savo kūrybiniams darbams.

Trys SPRINT komandos pirmajame dirbtuvių etape per dvi dienas turėjo paruošti pasirodymus pagal didžiąsias žmonijos ydas. Rugpjūčio 26 d. vakare Jono kalnelio erdvėse buvo parodyti trys minispektakliai – režisierė Greta Štiormer pristatė eskizą „Gašlumas, režisierė Uršulė Bartoševičiūtė eskizą „Puikybė“, o režisierius Augustas Gornatkevičius eskizą „Pavydas“.

Rugpjūčio 28 d. Klaipėdos Piliavietės erdvėse SPRINT komandos jau dirbo ne su ydomis, bet su didžiosiomis žmonijos dorybėmis. Tąkart U. Bartoševičiūtė pristatė eskizą „Uolumas“, A. Gornatkevičius eskizą „Meilingumas“, o G. Štiomer parengė minispektaklį „Skaistumas“. Pastarasis G. Štiormer darbas festivalio pabaigoje buvo apdovanotas vienu iš specialių JTD prizų.

LONG programoje – gero žmogaus paieškos

LONG programa kūrybinei savaitei gavo vieną inspiraciją – tai Bertoldo Brechto pjesė „Gerasis žmogus iš Sezuano“. Didžiulė pjesės apimtis ir Brechtiškos teatro kalbos pripildytas tekstas labai skirtingai pakreipė dviejų LONG grupių kūrybines idėjas.

Režisieriaus Pauliaus Pinigio grupė Brechto pjesę panaudojo kaip inspiraciją ir surengė „Gero žmogaus konkursą“, kuriame, dėl geriausiojo titulo keliuose etapuose rungėsi grupės aktoriai. Pasak šios grupės narių, jų minispektaklyje didžioji dalis prasmės buvo palikta atsitiktinumui: būdus, kuriais prisistatys konkurse, aktoriai slėpė ne tik vieni nuo kitų, bet ir nuo režisieriaus. Netikėtais aktorių talentais ir išradingumu nustebinęs pasirodymas pasiūlė originalų požiūrį į klasikinę pjesę.

Antroji LONG grupė, vadovaujama režisieriaus Kirilo Glušajevo, pasirinko likti arčiau „Gerojo žmogaus iš Sezuano“ siužeto, tačiau žaidė su juo įvairiais Brechtiškais būdais. Gero žmogaus sąvoką tiek veiksmu, tiek scenovaizdžiu nagrinėjusi komanda ir jos aktoriai kalbėjo personažų tekstais arba čia pat tapdavo savimi ir žvelgdavo į visą veiksmą lyg iš šono. Antrasis LONG minispektaklis pasižymėjo aktorine drąsa, lengvai kuriama ir ardoma pjesės atmosfera bei muzikalumu, tokiu svarbiu Brechtiškame teatre.

Nors LONG programos grupės pasirinko labai skirtingus būdus pjesei „Gerasis žmogus iš Sezuano“ atkurti, tačiau abu pasirodymai buvo apdovanoti specialiais JTD prizais už išmonę ir drąsą susidūrus su visos Europos teatro istorijai reikšminga dramaturgija.

JTD – vieta teatro kūrėjų bendravimui ir ryšiams

Šiemet „Jauno teatro dienų“ pasiūlytos naujovės suteikė galimybę matyti festivalio kūrybinį progresą, tačiau esminiu renginio akcentu išlieka teatro kūrėjų bendravimas. Naujų kontaktų mezgimo svarbą ir bendruomenišką festivalio atmosferą kaip esminius „Jauno teatro dienų“ privalumus paminėjo tiek festivalio organizatoriai, tiek pirmą kartą jame dalyvavę kūrėjai.

Neseniai Klaipėdoje įsikūrusio Taško teatro aktorius Kristupas Biržietis, šiemet pirmą kartą dalyvavęs JTD, sako užmegzti ryšį su kitais dalyviais buvo paprasta.

„Buvo labai gera kurti, susipažinti ir pabendrauti su tiek daug jaunų žmonių vienaip ar kitaip užsiimančių teatru. Žmones labai vienija bendras darbas, kūryba ir bendra patirtis, šiuo atveju - greito kūrybinio proceso, greitų sprendimų, spontaniškumo patirtys. Todėl, net jei neteko dirbti su kažkuriais SPRINT programos kūrėjais, vis tiek jautėmės esantys bendrame reikale ir buvo nesunku užmegzti ryšį,“ - patirtimis iš festivalio dalinosi aktorius.

Tuo tarpu ilgametė festivalio organizatorė, KJT aktorė Justina Burakaitė patikino, kad šios pažintys turi perspektyvą tapti ilgalaikėmis ir produktyviomis.

„Festivalio metu prasidėję kūrybiniai procesai vyksta ir toliau, pažintys užsimezgusios JTD metu tikiu, kad persikels ir į ateities darbus Klaipėdos jaunimo teatre ar kituose Lietuvos teatruose. Tad ateities festivalio dalyviams linkiu nepraleisti progos ir kitais metais užpildyti atrankos anketą bei sudalyvauti kūrybinėje stovykloje,“ - linkėjimus jau 2021 metų „Jauno teatro dienoms“ išsakė viena iš organizatorių.

Kasmetinis festivalis „Jauno teatro dienos“ yra iš dalies finansuojamas Lietuvos kultūros tarybos ir Klaipėdos miesto savivadybės. Daugiau informacijos apie festivalį  bei pasirodymų video medžiagą galite rasti www.jtd.lt ir renginio facebook paskyroje - Jauno teatro dienos.

Šiuo metu skaitomiausi

Skaitomiausi portalai

Šiuo metu skaitomiausi

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder