Susisiekimo ministerija išvydo dar vieną viziją - 2015-ųjų pabaigoje Lietuva pagal žuvusių eismo dalyvių skaičių atsidurs tarp 10-ies geriausiais rezultatais pasižyminčių ES valstybių. Tam ji jau parengė ir planą 2013-2015 metams, kurio įgyvendinimas kainuos 148,5 mln. litų, jei dokumentui pritars kitos suinteresuotos institucijos. Jei šios programos nesulauks toks pat likimas, kaip ir kitų panašių vizijų bei strategijų, tai karas Lietuvos keliuose 2015-aisiais pagaliau baigsis.
Tikslas - dešimtukas
Susisiekimo viceministras Rimvydas Vaštakas įvairioms institucijoms išsiuntinėjo projektą, kurio įgyvendinimas turėtų ryškiai pagerinti saugumo šalies keliuose situaciją. Bent jau to tikimasi. Tas projektas - tai sudėtinė Valstybinės saugaus eismo plėtros 2011-2017 metų programos dalis, apimanti 2013-2015 metus.
„Tarpinstitucinis veiklos plano projektas skirtas siekti programos strateginio tikslo - gerinant saugaus eismo būklę pasiekti, kad pagal žuvusių eismo dalyvių skaičių, tenkantį 1 mln. šalies gyventojų, Lietuva atsidurtų tarp 10 geriausiais rezultatais pasižyminčių ES valstybių (arba ne daugiau kaip 60 žuvusiųjų milijonui gyventojų)“, - konstatuojama R.Vaštako teikiamame dokumente.
Policija modernės
Numatoma, kad programai įgyvendinti 2013-aisiais reikės išleisti 47,133 mln. litų, 2014-aisiais - 51,824 mln. litų, 2015-aisiais - 49,551 mln. litų. Iš viso per trejus metus - 148,508 mln. litų.
Kelioms priemonėms prireiks septynženklių ar net aštuonženklių sumų. Pavyzdžiui, kasmet po 6 mln. litų ketinama išleisti saugaus eismo akcijoms, kurių metu eismo dalyviai bus skatinami (jei projektas bus patvirtintas) laikytis leidžiamo važiavimo greičio, naudotis saugos diržais, šalmais, vaikiškomis kėdutėmis, nesėsti prie vairo apsvaigus, pėstiesiems nešioti atšvaitus ir t.t.
2013 metais 3,5 mln. litų, o paskui kasmet dar po pusę milijono litų daugiau bus skirta aprūpinti policijos padalinius, kontroliuojančius eismą, šiuolaikinėmis eismo kontrolės priemonėmis (automatinėmis automobilių valstybinių numerių atpažinimo sistemomis, motociklais su integruota greičio matavimo, vaizdo fiksavimo sistema, keturračiais motociklais, motociklais, alkoholio kiekio matavimo prietaisais, palydovinės navigacijos prietaisais ir pan.).
Keliuose bus šviesiau
Taip pat numatoma kasmet po 8 mln. litų skirti dviračių takams tiesti ar rekonstruoti šalia valstybinės reikšmės kelių, po 2,3 mln. litų kainuos valstybinės reikšmės kelių apšvietimo įrengimas.
2013 m. bus skirti 7 mln. litų, 2014 m. ir 2015 m. - po 8,5 mln. litų - tam, kad būtų iš dalies ar visiškai pakeistos pavojingų tipų sankryžos arba eismo organizavimo schemos. Po 5,5 mln. litų kasmet kainuos šalikelių saugumo didinimas, o po 4,5 mln. litų kasmet ketinama išleisti tam, kad valstybinės reikšmės keliuose būtų įrengtos greičio mažinimo priemonės.
Per 2013-2014 metus planuojama sukurti kelių transporto įmonių registrą numatant galimybę kaupti duomenis apie keleivių ir krovinių vežimu užsiimančių įmonių administracinius teisės pažeidimus, kuriuo galėtų naudotis visos suinteresuotos Lietuvos ir ES valstybių institucijos. Tam 2013-aisiais reikėtų 1,39 mln. litų, o 2014-aisiais - 2,823 mln. litų.
Situaciją gerins ir kalbomis
Po 900 tūkst. litų kasmet kainuotų tokia priemonė: diegti ir prižiūrėti intelektinių transporto sistemų eismo valdymo ir eismo stebėjimo įrenginius valstybinės reikšmės keliuose. Tiesa, konkrečiau ši priemonė nedetalizuojama.
Numatyta labai daug priemonių, kurių tikslas - auklėti eismo dalyvius. Planuojama rengti seminarus saugaus eismo specialistams, tarptautines ir nacionalines konferencijas saugaus eismo klausimais, organizuoti mokymus mokytojams, dirbantiems pagal saugaus eismo programą. Mokyklose ketinama organizuoti moksleivių konkursus saugaus eismo klausimais, ugdymo įstaigas aprūpinti atitinkama didaktine-mokomąja medžiaga ir pan.
Ambicingi tikslai
Programoje iškeltas ne tik ambicingas tikslas, kad Lietuva patektų į saugiausių eismo įvykių atžvilgiu ES valstybių dešimtuką. Tikslų išvardyta daugybė. Pavyzdžiui, bus siekiama, kad 2015-aisiais būtų net 80 proc. žmonių, kurių elgesiui arba kurių vaikų elgesiui turėjo įtakos minėtos programos priemonės. Užsibrėžta, pavyzdžiui, kad jau kitais metais didaktine-mokomąja medžiaga būtų aprūpinta 34 proc. švietimo įstaigų, 2014 m. - 50 proc., 2015 m. - 66 proc. Numatoma, kad mokinių konkurso „Saugokime jaunas gyvybes keliuose“ dalyvių skaičius paaugtų nuo 36 tūkst. kitąmet iki 44 tūkst. 2015-aisiais. Netgi suplanuota, kad 2015-aisiais net 60 proc. asmenų iš pirmo karto išlaikys praktinį vairavimo įgūdžių egzaminą, o policijos reidų keliuose skaičius 2015-aisiais siektų net 337, arba beveik po akciją kasdien.
Taip pat tikimasi, kad 2015-aisiais bus 240 policijos pareigūnų, mokančių vairuoti tarnybines transporto priemones ekstremaliomis sąlygomis, o 750 pareigūnų be jokių matuoklių sugebės atpažinti, ar vairuotojas yra apsvaigęs nuo alkoholio ar narkotikų.
Parengta pagal dienraštį "Respublika"
Rašyti komentarą