Jauna mokslininkė nori kurti technologijas ateities laivams
(2)„Smagu, kad esu pastebėta, man didelė garbė, kad kiti žmonės mano, jog aš savo inovacijomis jau prisidedu prie Klaipėdos miesto tobulėjimo. Praktikų metu teko pagyventi užsienyje, bet visada norėdavosi grįžti į savo miestą, čia pritaikyti gautas žinias ir savo kraštui padaryti ką nors gero“, - sako V. Gustienė, turinti laivų inžinierės diplomą.
Abu darbai naudingi Klaipėdai
Apie tai, kad ji pasiūlyta kaip kandidatė gauti 4 000 eurų stipendiją, Vestina sužinojo iš pačių organizatorių, kurie jai paskambino. Mergina išsiaiškino, kad ją pasiūlė jos tiek bakalauro, tiek magistro darbų vadovė Klaipėdos universitete daktarė docentė Rima Mickevičienė. Buvusi studentė iki šiol palaiko su šia dėstytoja šiltus santykius.
„Ji manimi labai didžiuojasi, kad važiavau į užsienį, į Vokietijos Rostoko miesto mokslinių tyrimų institutą tiek praktikų atlikti, tiek rašyti mokslinių darbų. Mano bakalauro ir magistro darbų temos buvo laivų sraigtų 3D spausdinimo, kitaip sakant, adityvinės technologijos“, - sakė V. Gustienė.
Beje, abu šie jos darbai buvo įvertinti Klaipėdos pramonininkų asociacijos, nes jie buvo pripažinti kaip naudingi Klaipėdos miestui ir pritaikomi praktikoje.
Balastinių vandenų valymas
2018 metais Klaipėdos verslo kolegijos organizuotame studentiškame konkurse „Mokslas, technologijos, biomedicina: inovacijų įžvalgos 2018“ V. Gustienė pateikė tyrimą „Laivo balastinio vandens valymo technologijų ekonominė analizė“, kuris buvo pripažintas geriausiu, nes taip pat buvo pritaikomas.
„Laivams keliaujant iš vienų vandenų į kitus, balastiniai vandenys turi būti valomi tam, kad išvengtume visokių mikroorganizamų dauginimosi, kad vanduo nebūtų užterštas ir kad galėtume išsaugoti visą florą ir fauną jūros dugne. Atlikau ekonominę analizę ir skaičiavimus, kaip būtų galima laivų balastinius vandenis valyti ekologiškiau ir pigiau“, - prisiminė Vestina.
Laivuose - stikliniai turėklai
Šiuo metu V. Gustienė dirba UAB „Glassbel Baltic“, kuri užsiima inovatyviais projektais, komercinių pastatų stiklo fasadų gamyba. Vestina kartu su komanda dirba projektuose, garsinančiuose ne tik Klaipėdos, bet ir Lietuvos vardą visame pasaulyje.
"Kadangi esame Klaipėdoje, taip sakant, po ranka, gauname užklausų ir padedame statant naujus laivus. Pavyzdžiui, žvejybos laivai neretai žvejoja Norvegijos regione ar Šiaurės jūroje, tad jiems reikalingi šildomi stiklai, kurių matomumas būtų geras. Kruiziniams laivams taip pat labai aktualu stiklas, nes juose yra daug stiklo ir dėl grožio yra daromi įvairūs stikliniai turėklai.
Tie stiklai laminuojami specialia plėvele, kad būtų apsaugoti nuo dūžių. Laivų statybos srityje labai aktualu svoris, norima laivą pastatyti kuo lengvesnį, kad į jį būtų galima pakrauti kuo daugiau krovinio, jeigu laivas kruizinis - kad būtų galima plukdyti kuo daugiau žmonių. Stiklinės konstrukcijos gerokai palengvina laivo struktūrą, nes imamas plonesnis stiklas ir tam tikra plėvelė, kuri suteikia saugumo.
Šiuo metu dirbame su vienu kruiziniu laivu, rengiame jam projektą. Mes nuolat turime tam tikrų projektų, susijusių su laivais, nes esame geografiškai patogioje vietoje", - pasakojo Vestina.
INŽINIERĖ. Jūrų pramonės inžinierė Vestina Gustienė norėtų grįžti į doktorantūrą prie laivų sraigtų temos. Asmeninio archyvo nuotr.
Kaip pagreitinti laivo statybą
Paklausta, kodėl pasirinko gana sudėtingą laivų inžinieriaus specialybę, Vestina atsakė: "Ko gero, reikia dėkoti mano fizikos mokytojai. Man labai patiko fizika, domėjausi ja. Norėjosi logiškai paaiškinti, kodėl vyksta tam tikri procesai. Jau žinojau, kad studijuosiu kokią nors inžineriją. Vienuoliktoje klasėje atsitokėjau, kad gyvenu Klaipėdoje, o laivas irgi yra gana įdomus statinys. Nuo pat jaunystės man norisi ką nors duoti savo miestui, todėl ir pasirinkau laivų inžineriją.
Ir nė karto nepasigailėjau, nes man įdomu. Perpratusi visą laivų struktūrą, panorau susipažinti su inovacijomis, todėl išvažiavau į Vokietiją, nes labai norėjau sužinoti, kaip galima patobulinti, pagreitinti laivo statybą, sumažinti energetinius išteklius ir kt.
Studijuodama magistrantūroje tęsiau bakalaurinį darbą ir gilinausi į laivų sraigtų spausdinimo 3D technologiją. Ją naudojant galima žymiai greičiau, paprasčiau ir sunaudojant mažiau medžiagų pagaminti laivo sraigtą. Pavyzdžiui, galime nuskenuoti laivo sraigto mentę ir turėdami tikslų jos kontūrą atspausdinti, nebereikia iš naujo lieti.
Laivo sraigto išliejimas gali užtrukti iki pusės metų nuo projekto iki galutinio gaminio, o naudojant 3D spausdinimo technologijas laivo sraigtas gali tapti tikru gaminiu per dvi savaites. Sutrumpėja visa logistinė grandinė, nes klientas gauna greičiau tai, ko jam reikia.
3D technologijos naudojamos ne vien laivyboje, bet ir oro transporto srityje, t. y. lėktuvuose, apskritai pramonėje, medicinoje."
Tapo, bet ne laivus
"Tapau. Baigiau Klaipėdos Vydūno gimnaziją, kurioje buvo dailės pakraipa. Menas dar irgi gyvena manyje. Norėdama pailsėti nuo knygų ir mokslų imu teptuką ir ką nors tapau. Ne, ne laivus (juokiasi). Man patinka visokios abstrakcijos, per spalvą išreikšti emocijas.
Skaitau daug psichologinės literatūros. Man įdomu, kokie procesai vyksta žmogaus viduje. Laisvo laiko, atvirai pasakius, nėra labai daug, nes viskas yra tiksliai suplanuota vos ne minučių tikslumu. Savaitgalį turiu dieną ar pusdienį, tai ar sportuoju, ar tapau, ar dar ką nors veikiu. O darbo dienomis nuo 6 iki 20 val. visada būnu užsiėmusi", - taip savo laisvalaikį apibūdino Vestina.
Paklausta, ar jau žino, kam panaudotų gautą stipendiją, mergina atsakė: "Turiu labai daug idėjų. Norėjau pailsėti nuo visų mokslų, padariau metų pertrauką. Dabar planuoju doktorantūros studijas. Tuos pinigus panaudočiau tolesniam laivų sraigtų tyrimui. Tai man gana svarbi tema, esu labai į ją įsigilinusi. Manau, kad man padės institutas Vokietijoje, su kuriuo palaikau gana gerus ryšius. Ir bandiniai, kurių metu išsiaiškinta, kad tai yra įmanoma, apskaičiuota, kiek tai kainuotų, galėtų virsti tikru produktu ir galėčiau spausdinti tikrą sraigtą.
Dar galvoju ir apie stiklus, kuriais dabar gyvenu. Gal galima padaryti stiklus laivui, kurie veiktų kaip saulės akiniai ir padėtų kapitonams."
Rašyti komentarą