Pavasaris prasideda galvosūkiu pusei Lietuvos vairuotojų

Pavasaris prasideda galvosūkiu pusei Lietuvos vairuotojų

Lietuvoje - revoliucinė, tiesa, ne itin maloni, naujovė dyzelinius variklius turinčių automobilių savininkams. Nuo kovo mėnesio tokių transporto priemonių techninės apžiūros (TA) bus daug griežtesnės nei iki šiol. Griežtesni reikalavimai bus keliami ne tik dūmingumui, tačiau ir bendrai variklio techninei būklei, vizualiai apžiūrai, alyvos bei aušinimo skysčio lygiui ir panašiai. Vairuotojai, dėl to bijantys patirti galvos skausmą ir papildomas finansines išlaidas, tokius planus jau spėjo pavadinti genocidu.

Remiantis TA įmones vienijančios asociacijos "Transeksta" pranešimu, nuo kovo 1-osios dyzelinių variklių dūmingumas bus tikrinamas taikant naują procedūrą, suderintą su Europos Sąjungos (ES) teisės aktų reikalavimais.

"Tai - ne mūsų sugalvotas dalykas, o ES reikalavimai. Lietuva šioje srityje buvo gerokai atsilikusi nuo kitų valstybių, kur toks tikrinimo metodas taikomas jau senokai. Pavyzdžiui, Latvijoje dyzelinių variklių dūmingumo matavimo procedūros naudojamos jau 12 metų", - "Vakarų ekspresui" sakė Klaipėdos regione TA atliekančios įmonės "Transkona" generalinis direktorius Paulius Pleskovas.

Reikalavimai - pagal datą

Dyzeliniai automobiliai turės atitikti savo "amžiaus grupei" taikomus variklio dūmingumo reikalavimus. Pastarieji, kaip ir iki šiol, nebus taikomi tik motorinėms transporto priemonėms, pirmą kartą įregistruotoms iki 1980 m. sausio 1d.

[CITATA]

Žemiausi reikalavimai nustatyti transporto priemonėms, pirmą kartą įregistruotoms nuo 1980 m. sausio 1-osios iki 2008 m. birželio 30 d. Priklausomai nuo to, variklis be vadinamojo turbopripūtimo ar su juo, maksimalios (ribinės) absorbcijos koeficiento reikšmės atitinkamai neturės viršyti 2,5 ir 3,0 m-1.

Beveik pusantro karto griežtesnės minėto koeficiento reikšmės, siekiančios 1,5 m-1, nustatytos transporto priemonėms, įregistruotoms nuo 2008 m. liepos 1 d. iki 2011 m. gruodžio 31 d.

Automobiliams, įregistruotiesiems nuo šių metų sausio 1 d., taikomi griežčiausi reikalavimai. Jais nustatoma, kad maksimali absorbcijos koeficiento reikšmė neturi viršyti gamintojo deklaruotos reikšmės.

Vairuotojams - patarimai

Specialistai prognozuoja, kad pradėjus taikyti naują dyzelinių variklių dūmingumo matavimo procedūrą TA reikalavimų netenkins daugiau transporto priemonių, ypač tos, kurios nebuvo tinkamai prižiūrimos.


To neslepia ir TA stočių darbuotojai.

"Reikalavimai griežtesni, todėl vairuotojai turėtų suprasti, kad jie patys atsakingi už savo transporto priemonę. Dyzelinį automobilį tikrai galima paruošti taip, kad TA metu kontrolieriai neturėtų pastabų.

Vienas iš patarimų - laukdami apžiūros eilėje neišjunkite variklio, ypač šaltu oru. Dūmingumo matavimus numatoma atlikti tik varikliui pasiekus darbinę temperatūrą, tad tektų gaišti laukiant, kol variklis tinkamai įšils dirbdamas tuščiąja eiga", - pataria P. Pleskovas.

Pasak specialistų, dyzelinių automobilių vairuotojų dėmesys atkreiptinas ir į tai, kad ne vien techniniai trūkumai ar nepakankama priežiūra gali pakišti koją atliekant dūmingumo patikrą. Pernelyg aukštas, reikalavimų neatitinkančias variklio dūmingumo reikšmes gali nulemti ir ilgalaikis važinėjimas trumpais atstumais (pavyzdžiui, kai automobilis daugiausia naudojamas mieste) ir važinėjimas mažais sūkiais.

"Tokia rizika ypač reali esant šaltesniam orui, kai automobiliai šildomi varikliui veikiant tuščiąja eiga. Taip užteršiamos ne tik variklio degimo kameros, bet ir visa išmetimo sistema. Siekiant sumažinti tokių problemų tikimybę, prieš pateikiant transporto priemonę TA būtų tikslinga nuvažiuoti ilgesnį atstumą varikliui dirbant optimaliomis sąlygomis, kai variklis yra įšilęs iki normalios darbinės temperatūros, aukštesniais - apie 3 tūkstančių apsukų per minutę - sūkiais. Tokiu būdu išmetimo sistema savaime apsivalytų", - sako bendrovės "Transporto studijos" ekspertas Ramūnas Vėlavičius.

Anot jo, prieš pat TA procedūrą pravartu ir pačiam žmogui papildomai "prapūsti" išmetimo sistemą - keletą kartų akceleruojant iki aukščiausios variklio sūkių ribos.

"Jeigu akceleravus pirmą kartą bus išmestas ganėtinai sodrus debesis, o atliekant pakartotinius bandymus dūmai blės, galima spręsti, kad išmetimo sistema valosi. Tačiau TA atlikimui numatytas ribotas akceleracijų skaičius, todėl išmetimo sistemą tikslinga pravalyti dar iki pristatant automobilį apžiūrai", - sako R. Vėlavičius.

Kils psichologinių problemų

Be to, besirengiantiems vykti į TA vairuotojams pirmiausia rekomenduojama patiems pasitikrinti, ar nėra užterštas oro filtras. Pavyzdžiui, nuolatos važinėjant gruntiniais keliais, o kartais ir mieste, kur gatvės nėra reguliariai valomos, filtras gali užsiteršti kur kas greičiau nei tai numatė automobilio gamintojas. Todėl filtras turėtų būti keičiamas atsižvelgiant į užterštumą, nepriklausomai, kiek transporto priemonė nuvažiavo po jo keitimo.

TA įmonių atstovai iš anksto perspėja vairuotojus, kad šie gali susidurti su psichologinėmis problemomis dėl dar vieno papildomo reikalavimo.

"Tikrinimo metu bus privalu akceleruoti iki sūkių ribotuvo suveikimo, t. y. iki maksimalių sūkių, kuriuos gali pasiekti variklis. Patikros metu akceleratoriaus pedalas turės būti nuspaudžiamas iki galo greičiau nei per 1 sekundę. Taip siekiama sukurti sąlygas, kurioms esant dyzelinio variklio įpurškimo siurblys veiktų didžiausiu našumu.

Žinoma, tai sukels daugiau triukšmo, padidės agregato vibracija. Tačiau vairuotojai neturėtų labai nerimauti - jei variklis tvarkingas, nieko blogo neatsitiks", - ramina P. Pleskovas.

Jo teigimu, jei tokio patikrinimo metu bus nustatyti trūkumai, dūmingumo patikra neturėtų būti atliekama, kol trūkumai nebus pašalinti.


Ir žiūrės, ir klausys, ir čiupinės

Tuo "geros" naujienos vairuotojams nesibaigia - griežtesni reikalavimai bus keliami ir bendrai dyzelinio variklio techninei būklei.

Pagal jos įvertinimo procedūrą, pirmiausia turėtų būti atliekama vizuali neveikiančio variklio ir jo skyriaus apžiūra, patikrinamas alyvos bei aušinimo skysčio lygis, išsiplėtimo bakelio ir jo dangtelio būklė, identifikaciniai žymenys. Ir tik nenustačius trūkumų bus atliekama veikiančio variklio vizuali apžiūra pastarajam dirbant tuščiosios eigos minimaliais sūkiais ir padidintais tuščiosios eigos sūkiais.

Todėl, anot "Transekstos", vairuotojas turi užtikrinti, kad būtų tinkamai sureguliuotas ir prižiūrėtas variklio paskirstymo mechanizmas, kad būtų pakeisti eksploataciniai skysčiai (aušinimo skystis, alyva), kad jų lygis atitiktų nustatytąjį, kad veikiant varikliui nebūtų girdimi nebūdingi triukšmai ar jaučiamos vibracijos.

Į variklio patobulinimus, pvz., oro tiekimo ir aušinimo sistemų konstrukcijų bei įvairius kitų elementų pakeitimus irgi bus žiūrima griežčiau, nes tai esą didina variklio gedimo, galinčio pasireikšti patikros metu, riziką, be to, mažina paties matavimo patikimumą.

Apžiūra pabrangs

"Transeksta" teigia, kad dyzelinių automobilių išmetamųjų dujų dūmingumo patikros pasikeitimai išplės pačią procedūrą, todėl pailgės laiko sąnaudos, reikalingos pasiruošimui patikrai ir pačiai patikrai. TA įmonės turės modernizuoti turimą techninę bazę, atlikti pakeitimus programinėje įrangoje. Todėl dyzelinių automobilių dūmingumo patikra įvertinta nauju 12 Lt mokesčiu. Pakartotinė apžiūra kainuos 6 Lt.

"Kris" mažiausiai trečdalis"

Vytautas BUTKUS, UAB "Solorina" techninio aptarnavimo meistras
Galiu pasakyti vienareikšmiškai - po šio sugriežtinimo TA nepraeis mažiausiai trečdalis dyzelinių automobilių. Jau dabar dauguma jų laviruoja ant tvarkingumo ribos. Kodėl žmonės važinėja dyzeliniais automobiliais? Todėl, kad taip - pigiau, ir pinigų jie neleidžia tam, kas tiesiogiai važiavimui įtakos neturi. Nesirūpina katalizatoriais, nesirūpina recirkuliacinių dujų grįžtamaisiais vožtuvais, nesirūpina kietųjų dalelių filtrais. Netgi atvirkščiai - pavyzdžiui, tuos suodžių filtrus anksčiau būdavo madinga apskritai pašalinti. Ta visa įranga skirta aplinkosaugai, o ji mūsų vairuotojams - ne rodiklis, svarbu, kad automobilis važiuoja. Kas mokės 2,5-5,5 tūkst. Lt už naują kietųjų dalelių filtrą, jei jis skirtas tik aplinkos taršai mažinti?

TA stočių atstovai pataria dyzelinių automobilių vairuotojams prieš apžiūrą nuvažiuoti didesnį atstumą, o variklį paleisti didesniais sūkiais - kad prasivalytų išmetimo sistema. Stovint eilėje, ypač šaltu oru, patariama ilgiau pakaitinti variklį - taip apžiūros metu jis jau bus pasiekęs reikalingą temperatūrą. TIKSLAS. Pasak "Transekstos" atstovų, naujove siekiama užtikrinti, kad transporto priemonių išmetamųjų dujų kiekis būtų kuo mažesnis per visą jų naudojimo laiką ir tuo pačiu garantuoti, kad tie automobiliai, kurie smarkiai teršia aplinką, nebūtų naudojami, kol nebus tinkamai sutvarkyti.

Šiuo metu skaitomiausi

Šiuo metu skaitomiausi

Šiuo metu skaitomiausi

Rašyti komentarą

Plain text

  • HTML žymės neleidžiamos.
  • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
Sidebar placeholder